dr hab. Mariola Jaworska, prof. UWM
mariola.jaworska@uwm.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-7581-4194
STOPNIE NAUKOWE I ZAWODOWE:
2019 – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, specjalność: językoznawstwo germańskie (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
2008 – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (Uniwersytet Warszawski)
2006 – magister w zakresie filologii germańskiej (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
CZŁONKOSTWO W ORGANIZACJACH ORAZ TOWARZYSTWACH NAUKOWYCH:
Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów (IVG), Polskiego Stowarzyszenia Lingwistyki Stosowanej; członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Redaktor Naczelny czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog
ZAINTERESOWANIA BADAWCZE:
Dorobek naukowy skupia się na językoznawstwie stosowanym, ze szczególnym uwzględnieniem glottodydaktyki oraz psycholingwistyki. Obejmuje zagadnienia związane z akwizycją języków obcych, wpływem uwarunkowań indywidualnych na proces uczenia się i nauczania języków obcych, strategiami uczenia się języków obcych, problematyką uczenia się i nauczania języków obcych osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także kształceniem nauczycieli języków obcych. Zainteresowania naukowe dotyczą również procesów uczenia się i nauczania języków specjalistycznych na poziomie szkoły wyższej, zwłaszcza w kontekście wykorzystania nowoczesnych technologii w tym zakresie.
KIERUNKI DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ:
Działalność dydaktyczna w pracy akademickiej na stanowisku profesora uczelni obejmuje przede wszystkim koordynowanie i prowadzenie kilkunastu przedmiotów w formie wykładów i ćwiczeń z zakresu językoznawstwa stosowanego, metodologii badań językoznawczych, zagadnień akwizycji języków, wykorzystania nowoczesnych technologii.
WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:
Monografie
Jaworska M. 2018, Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. ISBN 978-83-8095-422-9
Jaworska M. 2009. Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie Europejskiego portfolio językowego w kształceniu nauczycieli. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. ISBN 978-83-7432-498-4
PRACE POD REDAKCJĄ
Jaworska M., Makowska M. (red.) 2018. „Neofilolog” – czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, nr 50/1 pt.: „Innowacyjność w glottodydaktyce – konteksty badawcze i wdrożenia”, Poznań-Olsztyn.
Jaworska M. Targońska J. (red.) 2018. „Neofilolog” – czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologiczngo, nr 50/2 pt.: „Innowacyjność w glottodydaktyce – konteksty edukacyjne”, Poznań-Olsztyn.
Jaworska M. (red.) 2018. „Neofilolog” – czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, nr 51/1 pt.: „Innowacyjność w glottodydaktyce – kształcenie i doskonalenie nauczycieli”, Poznań-Olsztyn.
Żebrowska E., Jaworska M., Steinhof D. (red.) 2014.Materialität und Medialität der sprachlichen Kommunikation. Materiality and mediality of linguistic communication. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition. ISBN: 978-3-631-65090-5
publikacje naukowe w czasopismach
Jaworska, M. 2022. Paradygmat afektywno-kognitywny w badaniach procesu uczenia się i nauczania języków obcych w kontekście komunikacji specjalistycznej. „Neofilolog”, nr 58/1, 27–41. https://doi.org/10.14746/n.2022.58.1.3
Jaworska M. 2021. Język specjalistyczny dla potrzeb biznesowych w perspektywie glottodydaktycznej – projekt badań, „Socjolingwistyka”, nr 35 (2021), 357–371. DOI: http://dx.doi.org/10.17651/SOCJOLING.35.20
Jaworska M. 2020. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych – perspektywa nauczycieli języków obcych, „Socjolingwistyka”, nr 34 (2020), 197–213.
https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.34.12
Jaworska M. 2020. Wyznaczniki profesjonalizmu nauczyciela – dyskusja glottodydaktyczna a polityka i praktyka oświatowa, „Neofilolog”, nr 55 (1), 51–73. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.4
Jaworska M. 2020. Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we włączającej edukacji obcojęzycznej w Polsce, „Neofilolog”, nr 54 (1), 9–25. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.2
Jaworska M. 2019. Individualized Foreign Language Teaching to adolescents with dyslexia versus autonomization of their learning process, „Prace Językoznawcze”, nr XXI/4, 59–76. DOI 10.31648/pj.4690
Jaworska M. 2016. Indywidualny styl uczenia się a preferowane strategie – studium przypadku ucznia dyslektycznego,„Neofilolog“, nr 47/2, 231–242. https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.07
Jaworska M. 2016. Nauczyciel języka obcego wobec problemu indywidualizacji procesu nauczania, „Orbis Linguarum”, nr 44/2016, 289–299.
Jaworska M. 2015. Indywidualne style uczenia się uczniów z dysleksją a nauczanie języka obcego w szkole ogólnodostępnej, „Prace Językoznawcze”, nr XVII/3, 55–70. DOI: 10.14746/n.2016.47.2.07
Jaworska M. 2013. Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny, „Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik”, nr 8, 43–52. Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n8-s43-52.pdf
Jaworska M., 2013. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcji języka obcego a ocenianie, „Języki Obce w Szkole”, nr 2013/4, 81–88. http://jows.pl/content/ucze%C5%84-ze-specyficznymi-trudno%C5%9Bciami-w-uczeniu-si%C4%99-na-lekcji-j%C4%99zyka-obcego-ocenianie
Jaworska M. 2012. Binnendifferenzierung und Individualisierung im Fremdsprachenunterricht – eine Chance für legasthene LernerInnen. „Acta Neophilologica”, nr XIV (2), 35–45. Acta_Neophilologica-r2012-t14-n2-s35-45.pdf
Jaworska M. 2011. Fremdsprachenlernen bei legasthenen LernerInnen – Aspekte einer Problem orientierten Förderung. „Studia Germanica Gedanensia“, nr 25, 268–277. Studia_Germanica_Gedanensia-r2011-t25-s268-277.pdf
Jaworska M. 2011. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w procesie uczenia się i nauczania języków obcych w Polsce. „Neofilolog“, nr 36, 245–254. http://poltowneo.org/images/neofilolog/neofilolog36.pdf
Jaworska M. 2008. Teoretyczne aspekty autoewaluacji w procesie uczenia się języków obcych. „Studia Germanica Gedanensia”, nr 16, 119–131. Studia_Germanica_Gedanensia-r2008-t16-s119-131.pdf
Jaworska, M. 2005. Europejski system opisu kształcenia językowego w dyskusji. „Biuletyn Kolegiów Nauczycielskich”, nr 1 (28), 24–31.
publikacje naukowe w pracach zbiorowych
Jaworska M. Jaroszewska A. 2022. Umgang mit Heterogenität im Fremdsprachenunterricht - eine Herausforderung für Lehrkräfte, (w:) L. Auteri, N. Barrale, A. Di Bella, S. Hoffmann (red.) Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive. Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG) (Bd. 3), Lausanne : Peter Lang, 681–696.
Jaworska M. 2022. Zur interdisziplinären Spezifik der Fremdsprachenvermittlung im Kontext von Lernenden mit Legasthenie, (w:) M. Pieklarz-Thien (red.), S. Chudak (red.) Wissenschaften und ihr Dialog. Exkurse zur Erforschung des Lehrens und Lernens fremder Sprachen, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 111–127.
Jaworska M. 2021. Zur Erweiterung der Förderkompetenzen angehender Fremdsprachenlehrkräfte in Bezug auf Lernstrategien, (w:) P. E. Gębal, A. Jaroszewska, Ł. Kumięga (red.) Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung. Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 79–90.
Jaworska M. 2020. Individualisierung des Fremdsprachenlehrprozesses von Jugendlichen mit Legasthenie durch Autonomisierung, (w:) M.-L. Durand, M. Lefevre, P. Öhl (red.) Tradition und Erneuerung: Sprachen, Sprachvermittlung, Sprachwissenschaft: Akten der 26. Fachtagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen GeSuS e.V. in Montpellier, 5.-7. April 2018, Hamburg : Verlag Dr. Kovac, 2020, 261–268.
Jaworska M. 2016. Individualisierung des Fremdsprachenlern- und lehrprozesses durch Öffnung des Unterrichts, (w:) A. D. Jarząbek (red.), Anfang. Sprachdidaktische Implikationen für ein neues Lernparadigma, Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH, 69–77.
Jaworska M. 2016. Polnische Lernende mit Lese-Rechtschreibstörungen und die Fremdsprache Deutsch, (w:) K. Mihułka, M. Sieradzka, R. Budziak (red.) Die Fremdsprache Deutsch in Polen: Anfänge, Gegenwart, Perspektiven, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 173–185.
Jaworska M. 2016. Binnendifferenzierung, Individualisierung, Lernerautonomie – Groβe Herausforderungen für Daf-LehrerInnen, (w:)J. Jin Zhao, M. Szurawitzki (red.) Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses Shanghai 2015. Germanistik zwischen Tradition und Innovation, t. 4, Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang Verlag, 33–38.
Jaworska M. 2012. Nauka języka obcego jako czynnik stymulujący i ułatwiający korygowanie zaburzeń związanych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, (w:)I. Pietras (red.) Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Difin, 132–147.
Jaworska M. 2009. Umiejętność autoewaluacji jako jeden z celów kształcenia nauczycieli języków obcych, (w:) U. Malinowska (red.) Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Język – Literatura – Kultura, Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, 429–437.
Jaworska M. 2009. Stopień autonomii uczących się a wpływ Europejskiego portfolio językowego na rozwój ich umiejętności autoewaluacji i postrzeganie przez nich pracy z tym narzędziem – studium indywidualnych przypadków, (w:) M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red.) Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, 171–179.
Jaworska M. 2008. Technika portfolio w rozwijaniu umiejętności autoewaluacji przyszłych nauczycieli języków obcych, (w:) A. Jaroszewska, M. Torenc (red.) Kultury i języki poznawać – uczyć się – nauczać, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 197–208.
Jaworska, M. 2007. Europejskie portfolio językowe jako narzędzie rozwijania umiejętności autoewaluacji u słuchaczy kolegium, (w:) M. Pawlak, J. Fisiak (red.) Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 161–174.
recenzje
Pieklarz-Thien M. (2015), Gesprochene Sprache in der philologischen Sprachausbildung: Theoretische Grundlagen – Empirische Befunde – Exemplarische Anwendungen (Danziger Beiträge zur Germanistik, t. 50). Frankfurt am Main: Peter Lang, 382 str. (w:) „Studia Niemcoznawcze”, nr LIX/2017, 734–738.
Jaroszewska A. (2007), Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2007, 459 s. (w:) „Orbis Linguarum”, nr 36/2010, 461–463.
UDZIAŁ W WYBRANYCH KONFERENCJACH NAUKOWYCH:
UDZIAŁ Z REFERATEM W KONFERENCJACH MIĘDZYNARODOWYCH:
Jaworska M. „Das Potenzial der sozialen Medien beim Erlernen des Wirtschaftsdeutschen (als Fremdsprache)“, 29. Linguistiktage der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GeSuS), Sprachwissenschaftliche Grundlagenforschung und ihre praktische Anwendung, XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung fur Germanistik (IVG), Francja, Université Paris-Est-Créteil-Val-de-Marne (UPEC), Sorbonne Nouvelle (CEREG), 8–10. Juni 2023 r.
Jaworska M. wykład plenarny „Heterogenitätsproblematik in der Fremdsprachenforschung und -didaktik. Bestandsaufnahme, Perspektiven und offene Fragen“, Światowy Kongres Języków Obcych wraz z doroczną Konferencją PTN pod tytułem Kształcenie językowe w dobie globalnych przemian – potrzeba współpracy i nowych perspektyw, FIPLV/PTN, Warszawa, 27–29 czerwca 2022 r.
Jaworska M. „Umgang mit Heterogenität im Fremdsprachenunterricht – eine Herausforderung für Lehrkräfte“, XIV kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów Wege der Germanistik in transkulturellen Perspektiven, XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Uniwersytet w Palermo, Włochy, 26.07.2021–31.07.2021 r.
Jaworska M. „Die Erweiterung von Förderkompetenzen der Fremdsprachenlehrkräften in Bezug auf Lernstile und Lernstrategien von Lernenden“, 27. GESUS-Jahrestagung Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität, Uniwersytet Warszawski, 30.05.2019–01.06.2019 r.
Jaworska M. „Individualisierung des Fremdsprachenlehrprozesses von Jugendlichen mit Legasthenie durch Autonomisierung“, 26. GESUS-Kongress Traditionen und Erneuerungen, Université Paul-Valéry Montpellier, Francja, 5–7. 04. 2018 r.
Jaworska M. „Individualisierung des Fremdsprachenlern- und lehrprozesses durch Öffnung des Unterrichts.”, Konferencja międzynarodowa Anfang. Internationale wissenschaftliche Konferenz zum 20. Jahrestag der Germanistik in Olsztyn. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 14–16.04. 2016 r.
Jaworska M. „Individualisierung, Binnendifferenzierung, Lernautonomie – groβe Herausforderungen für DaF-Lehrer”, XIII. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG) Germanistik zwischen Tradition und Innovation, Uniwersytet Tongji, Chiny, Szanghaj, 23–31.08.2015 r.
Jaworska M. „Indywidualne style uczenia się uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a lekcja języka obcego w szkole“, Międzynarodowa konferencja Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych – Rozwijanie samodzielności w klasie i poza nią, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, 12–14.05. 2014 r.
Jaworska M. „Englisch, Deutsch oder Französisch? - Wahl der Fremdsprache bei Lese-Rechtschreibstörungen (Legasthenie)“, IX. Kongres Germanistów, Uniwersytet w Sewilli, Hiszpania, 16–18.12. 2013 r.
Jaworska M. „Individualisierung von Lernprozessen durch differenzierten Fremdsprachenunterricht”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa 21. Linguistik - Tage in Budapest. 20. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GESUS), Dynamik der Sprache(n) und der Disziplinen, Germanistisches Institut der Eötvos-Lorand-Universität Budapest, Węgry, 06–09. 06. 2012 r.
Jaworska M. „Binnendifferenzierung und Individualisierung im DaF-Unterricht – eine Chance für legasthene LernerInnen“, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „20. Linguistik - Tage in Prag. 20. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GESUS), Metropolitní Univerzita Praha, Czechy, 26–28.05. 2011 r.
Jaworska M. „Fremdsprachenlernen und –lehren als Voraussetzung für den interkulturellen Dialog”, II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „W dialogu języków i kultur”, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, 25–26. 11. 2009 r.
Jaworska M. „Umiejętność autoewaluacji jako jeden z celów kształcenia nauczycieli języków obcych”, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Język, literatura, kultura, Instytut Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, 18–19. 05. 2009 r.
UDZIAŁ Z REFERATEM W KONFERENCJACH OGÓLNOPOLSKICH:
Jaworska M. „M-learning a nauka języka specjalistycznego”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Uczenie się i nauczanie języków obcych w złożonej i dynamicznej rzeczywistości, Zakład Glottodydaktyki Instytutu Filologii Angielskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 11–13 września 2023r.
Jaworska M. „Paradygmat afektywno-kognitywny w kontekście specjalistycznej komunikacji językowej”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Sprawności i podsystemy w nauce języka obcego, Katedra Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz Lubelskie Koło Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 27–29 maja 2021 r.
Jaworska M. „Wyznaczniki profesjonalizmu nauczyciela – badania glottodydaktyczne a polityka i praktyka edukacyjna”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Interdyscyplinarność w glottodydaktyce, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 9–11.09. 2019 r.
Jaworska M. „Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych – perspektywa nauczyciela języka obcego”, 28. Konferencja PTLS, Uniwersytet im. J. Kochanowskiego, Kielce, 05–06. 04. 2019 r.
Jaworska M. „Indywidualizacja oceniania uczniów z dysleksją rozwojową w kontekście ich autonomizacji”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Ocenianie i ewaluacja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Uniwersytet Jagielloński, 10–12.09. 2018 r.
Jaworska M. „Indywidualne profile młodzieży z dysleksją rozwojową w edukacji obcojęzycznej – studium przypadku”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Innowacyjność w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 4–6.09. 2017 r.
Jaworska M. „Strategie kompensacyjne młodzieży z dysleksją rozwojową uczącej się języków obcych”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Rola różnic indywidualnych w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Akademia Pomorska w Słupsku, 5–7.09. 2016 r.
Jaworska M. „Indywidualny styl uczenia się a preferowane strategie – studium przypadku ucznia dyslektycznego”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Wielojęzyczność i międzykulturowość w glottodydaktyce, Uniwersytet Warszawski, 7–9.09. 2015 r.
Jaworska M. „Nauczyciel języka obcego wobec problemu indywidualizacji procesu nauczania”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych oraz języka kaszubskiego, Uniwersytet Gdański, 8–10.09. 2014 r.
Jaworska M. wykład plenarny „Indywidualizacja procesów uczenia się języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej Języki – Teksty – Akty komunikacyjne, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 05–06. 04 2013 r.
Jaworska M. „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się a ocenianie osiągnięć”, Konferencja ZBLIŻENIA: językoznawstwo – translatoryka – literaturoznawstwo, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, 13–14. 11. 2013 r.
Jaworska M. „Organizowanie dyskursu edukacyjnego podczas lekcji języka obcego z uwzględnieniem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Dyskurs edukacyjny w klasie językowej, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, 12–14. 09. 2011 r.
Jaworska M. „Nauka języka obcego jako czynnik stymulujący i ułatwiający korygowanie zaburzeń związanych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Trudności i zaburzenia w uczeniu się – perspektywa interdyscyplinarna, Instytut Psychologii UMCS, Lublin, 14–16. 02. 2011 r.
Jaworska M. „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w procesie uczenia się i nauczania języków obcych w Polsce”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych; KUL i UMCS, Lublin, 06–08. 09. 2010 r.
Jaworska M. „Stopień autonomii uczących się a wpływ Europejskiego portfolio językowego na rozwój ich umiejętności autoewaluacji i postrzeganie przez nich pracy z tym narzędziem – studium indywidualnych przypadków, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, Kalisz, 8–10. 09. 2008 r.
Jaworska M. wygłoszenie referatu „Autoewaluacja w procesie uczenia się języków obcych – wybrane aspekty”, Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku; Kraków, 11–13. 09. 2006 r.
Jaworska M. wygłoszenie referatu „Europejskie portfolio językowe jako narzędzie rozwijania umiejętności autoewaluacji u słuchaczy kolegium” Konferencja naukowo-metodyczna w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Europejski system opisu kształcenia i Europejskie portfolio językowe a polski system edukacji; Łódź, 26–28. 09. 2006 r.
Jaworska M. wygłoszenie referatu Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym – nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych; Lublin 12–14. 09. 2005 r.