Logopedia
Strona kierunku:https://wh.uwm.edu.pl/filologiapolska/logopedia
Efekty kształcenia dla kierunku Logopedia
1. Przyporządkowanie kierunku studiów do dziedzin/y nauki i dyscyplin/y naukowych/ej lub dziedzin/y sztuki i dyscyplin/y artystycznych/ej: kierunek przyporządkowano do dziedziny nauk humanistycznych, dyscypliny naukowej: językoznawstwo (53%), dziedziny nauk społecznych, dyscypliny naukowej: pedagogika (24%), dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dyscypliny naukowej: nauki medyczne (23%); dyscyplina naukowa wiodąca: językoznawstwo.
2. Profil kształcenia: ogólnoakademicki.
3. Stopień kształcenia i czas trwania studiów/liczba punktów ECTS: studia drugiego stopnia (4 semestry) - 120 ECTS.
4. Absolwent: posiada szczegółową wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotów stanowiących fundament wykształcenia humanistycznego oraz rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk społecznych o profilu ogólnoakademickim oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej o profilu ogólnoakademickim i praktycznym w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu logopedy. Rozumie i umie analizować zjawiska i procesy językowe, społeczne i kulturowe z wykorzystaniem nowoczesnej zintegrowanej interdyscyplinarnej wiedzy lingwistycznej, medycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Posiada szczegółową wiedzę i umiejętności w zakresie etnogenezy i patogenezy zaburzeń zdolności komunikacyjnych, ich rozpoznawania, zapobiegania oraz terapii. Potrafi pracować z osobami w różnym wieku w strukturach służby zdrowia i oświaty, w tym umie kompetentnie prowadzić zajęcia z osobami z powikłaną historią choroby, z zaburzeniami sprzężonymi oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest przygotowany do kształtowania oraz korygowania emisji głosu oraz technik mówienia, a także doskonalenia mowy prawidłowej. Charakteryzuje go krytyczna i twórcza postawa w rozwiązywaniu problemów logopedycznych. Potrafi pracować w interdyscyplinarnym zespole, skupiającym profesjonalistów różnych specjalności i zawodów. Sprawnie komunikuje się z otoczeniem, pacjentem i rodziną/opiekunami pacjenta. Umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu logopedii i dziedzin pokrewnych. Ponadto wykazuje się otwartością na zmiany, innowacyjnością oraz umiejętnością przystosowywania się do zmieniającego się środowiska. Ma wpojoną potrzebę ustawicznego zdobywania i aktualizowania wiedzy oraz kształcenia umiejętności niezbędnych w zawodzie logopedy. Jest otwarty na poznawanie nowych wyników badań nad zaburzeniami mowy. Jest wrażliwy na potrzeby osób z zaburzeniami mowy, niepełnosprawnych i chorych. Posługuje się technologią informacyjną oraz potrafi wykorzystać ją w procesie diagnostyczno-terapeutycznym oraz w organizacji życia zawodowego. Poziom kompetencji absolwentów studiów drugiego stopnia spełnia wymagania programowe przewidziane w europejskich standardach kształcenia logopedów. Posiada kompetencje językowe na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Posługuje się językiem specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu. Absolwent jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach działających w sferze komunikacji publicznej, kultury, edukacji, zdrowia, biznesu, nauki i administracji. Może znaleźć zatrudnienie w: placówkach oświatowych wszystkich szczebli (także w szkołach ponadpodstawowych, w charakterze specjalisty), placówkach służby zdrowia typu ambulatoryjnego oraz o charakterze zamkniętym (szpitale, kliniki, instytuty), w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w placówkach środowiskowych i terapeutycznych, w domach pomocy społecznej i w sanatoriach. Może być również zatrudniony w placówkach prowadzących kształcenie w zakresie emisji głosu i technik mówienia, np. rozgłośniach radiowych i stacjach telewizyjnych, teatrach, domach kultury oraz innych ośrodkach zatrudniających ludzi zawodowo posługujących się głosem. Może również otworzyć własną prywatną praktykę logopedyczną. Absolwent jest też przygotowany do prowadzenia badań naukowych i podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz specjalistycznych studiów podyplomowych.
4.1 Tytuł zawodowy nadawany absolwentom: magister.
5. Wymagania ogólne: do uzyskania kwalifikacji drugiego stopnia wymagane jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia.
PRAKTYKA:
Student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej po ukończeniu II semestru studiów. Praktyki powinny być zrealizowane i rozliczone po zakończeniu III semestru studiów, przy czym czas ich realizacji nie może kolidować z zajęciami dydaktycznymi. Student realizuje 160 godzin praktyki/6 punktów RCTS.
Cele praktyki:
- nabycie podstawowych nawyków i umiejętności związanych z wykonywaną pracą i powierzonymi zadaniami,
- kształtowanie odpowiedniego stosunku do zawodu i obowiązków z nim związanych,
- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z zakresu specjalności zawodowej z rzeczywistością,
- zdobycie osobistego doświadczenia w pracy logopedycznej poprzez utrwalenie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kompetencji, składających się na tzw. warsztat logopedy przede wszystkim w zakresie obserwacji, diagnozy, terapii oraz profilaktyki logopedycznej,
- rozwijanie kompetencji w zakresie planowania, organizacji, prowadzenia i dokumentowania przebiegu terapii logopedycznej,
- poznanie struktury organizacyjnej, zasad bezpieczeństwa i organizacji pracy i procedur obowiązujących w placówkach zatrudniających logopedów,
- kształtowanie kompetencji społecznych poprzez wyrobienie odpowiedniego stosunku do zawodu logopedy i związanych z nim obowiązków.
Podczas trwania praktyki student powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami odpowiednimi do powierzonego stanowiska i zadań. W ramach zadań szczegółowych student powinien poznać specyfikę instytucji, w której odbywa się praktyka i fakt ten udokumentować w dzienniku praktyk.
Praktyki mogą być realizowane w:
- gabinetach i poradniach logopedycznych,
- placówkach oświatowych,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- placówkach służby zdrowia,
- instytucjach opartych na wolontariacie,
- instytucjach edukacyjnych i kulturalnych, w których jest zatrudniony logopeda (np. teatr, radio, telewizja, dom kultury, dom pomocy społecznej, sanatorium).