Regulamin
Regulamin Rady Naukowej Dyscypliny Językoznawstwo
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
przyjęty Uchwałą nr 1/XI/2019 Rady Naukowej Dyscypliny Językoznawstwo Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 listopada 2019 roku
Zadania rady dyscypliny
§ 1
1. Rada dyscypliny jest organem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
2. Kadencja rady dyscypliny trwa cztery lata.
3. Do zadań rady dyscypliny należy:
1) kreowanie polityki w zakresie rozwoju dyscypliny językoznawstwo;
2) przeprowadzanie postępowań habilitacyjnych i doktorskich, w tym podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub odmowy nadania stopni naukowych;
3) niewyrażenia zgody, o której mowa w art. 221 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, dalej „ustawa”);
4) nostryfikacja dyplomów dotyczących uzyskania stopnia naukowego;
5) współpraca z radą naukową szkoły doktorskiej;
6) współpraca z Radą Edukacyjną sprawującą nadzór merytoryczny nad kierunkami kształcenia, w których językoznawstwo jest dyscypliną wiodącą.
Członkowie rady dyscypliny
§ 2
1. Członkowie rady dyscypliny są wybierani zgodnie z zasadami wskazanymi w Statucie UWM.
2. Członkowie rady dyscypliny wskazują ze swego grona kandydatów na przewodniczącego
rady dyscypliny na pierwszym posiedzeniu.
3. Wybór kandydatów na przewodniczącego rady dyscypliny, którzy zostaną przedstawieni Rektorowi dokonywany jest bezwzględną większością głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
Przewodniczący rady dyscypliny
§ 3
1. Przewodniczącego rady dyscypliny powołuje i odwołuje Rektor.
2. Przewodniczący organizuje i koordynuje prace rady dyscypliny, a w szczególności:
1) kieruje pracami rady dyscypliny;
2) współpracuje z dziekanami i kierownikami jednostek pozawydziałowych i międzywydziałowych, zatrudniających nauczycieli akademickich, deklarujących przynależność do dyscypliny, oraz z dyrektorem szkoły doktorskiej, w której odbywa się kształcenie doktorantów w danej dyscyplinie;
3) zwołuje jej posiedzenia;
4) ustala porządek posiedzeń oraz im przewodniczy;
5) wnioskuje o powołanie i odwołanie zastępcy przewodniczącego;
6) podpisuje uchwały rady dyscypliny, w tym decyzje w sprawie nadania stopni i postanowienia związane z przebiegiem postępowania;
7) wnioskuje do dziekana wydziału, który prowadzi obsługę administracyjną rady dyscypliny, o zawarcie umów z recenzentami i członkami komisji habilitacyjnej.
3. Zastępcę przewodniczącego powołuje i odwołuje Rektor na wniosek przewodniczącego. Zastępca przewodniczącego może wykonywać obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności, z wyjątkiem podpisywania uchwał w sprawie nadania stopnia.
Posiedzenia rady dyscypliny
§ 4
1. Rada dyscypliny odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, w sposób zapewniający terminową realizację jej zadań, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał w terminie, miejscu i godzinie rozpoczęcia według ustalonego harmonogramu.
2. Przewodniczący w razie potrzeby zwołuje dodatkowe posiedzenie z własnej inicjatywy.
3. Członkowie rady dyscypliny powinni zostać zawiadomieni o posiedzeniu co najmniej 7 dni przed jego terminem, w dowolny sposób gwarantujący uzyskanie zawiadomienia przez adresata. Preferowanym sposobem powiadomienia jest wiadomość elektroniczna (e-mail).
4. W przypadku nieobecności przewodniczącego, posiedzenia rady dyscypliny zwołuje i obradom przewodniczy zastępca przewodniczącego.
5. Przewodniczący może zaprosić do udziału w posiedzeniu bez prawa głosu osoby niebędące członkami rady dyscypliny, a w szczególności członków komisji doktorskich i habilitacyjnych.
6. Za zgodą wszystkich członków rady dyscypliny obecnych na posiedzeniu jego przebieg może być rejestrowany przy użyciu urządzeń do zapisu dźwięku lub obrazu i dźwięku.
Sposób podejmowania uchwał
§ 5
1. Rada dyscypliny podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, z zastrzeżeniem odmiennych postanowień ustawy, Statutu UWM oraz postanowień uchwały Senatu UWM w sprawie postępowań o nadanie stopni naukowych. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2. Prawo głosu przysługuje wszystkim członkom rady naukowej. W wypadku głosowania uchwał nad nadaniem stopni naukowych prawo głosu przysługuje członkom rady posiadającym tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego.
3. Rada dyscypliny może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania w trybie obiegowym, z wyjątkiem uchwał w sprawie nadania stopnia naukowego, zamknięcia postępowania w sprawie nadania stopnia, przekazania sprawy o nadanie stopnia innemu właściwemu organowi, odmowy przyjęcia rozprawy doktorskiej.
4. Podejmowanie uchwały w trybie obiegowym to głosowanie bez konieczności odbycia posiedzenia, gdy członkowie rady wyrażają swą wolę za pośrednictwem poczty elektronicznej lub w inny sposób elektronicznie albo na piśmie.
5. Uchwały rady dyscypliny są podejmowane w głosowaniu jawnym. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały w sprawie postępowań o nadanie stopni naukowych, a także w sprawach personalnych.
6. Uchwały rady dyscypliny mogą zapadać tylko w sprawach objętych porządkiem obrad. Postanowienie to nie dotyczy uchwał o charakterze porządkowym i proceduralnym.
7. Uchwały podpisywane są przez przewodniczącego.
Obsługa administracyjna i protokołowanie posiedzeń
§ 6
1. Posiedzenia rady dyscypliny są protokołowane. Protokół powinien stwierdzać ważność zwołania posiedzenia rady dyscypliny, przyjęty porządek obrad, imiona i nazwiska obecnych członków rady, treść podjętych uchwał, wyniki głosowań oraz zdania odrębne.
2. Protokół z posiedzenia rady dyscypliny udostępnia się członkom rady co najmniej 7 dni przed terminem następnego posiedzenia rady dyscypliny.
3. Członkom rady dyscypliny biorącym udział w posiedzeniu przysługuje prawo zgłoszenia poprawek do sporządzonego protokołu, nie później niż do chwili rozpoczęcia następnego posiedzenia rady dyscypliny.
4. O przyjęciu protokołu rada dyscypliny rozstrzyga na następnym posiedzeniu.
Przepisy końcowe
§ 7
1. W razie stwierdzenia sprzeczności postanowień niniejszego regulaminu z ustawą lub Statutem UWM, pierwszeństwo posiadają postanowienia ustawy lub Statutu UWM.
2. W razie zmiany przepisów ustawy lub Statutu UWM odnoszących się do rad dyscyplin, wywołują one skutek nawet w przypadku braku stosownej zmiany niniejszego regulaminu.
§ 8
Regulamin rady dyscypliny językoznawstwo wchodzi życie z dniem 1 grudnia 2019 r.