Katedra Języka Niemieckiego

https://wh.uwm.edu.pl/filologia-germanska

 

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE 

dr hab. Anna Dargiewicz, prof. UWM – anna.dargiewicz@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: słowotwórstwo, słowotwórstwo z obcymi elementami, hybrydy słowotwórcze i neologizmy we współczesnym języku niemieckim, płeć w języku, fenomen framingu.

dr Małgorzata Derecka – malgorzata.derecka@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: słowotwórstwo, wielojęzyczność, hybrydy słowotwórcze i neologizmy we współczesnym języku niemieckim, niemiecki język młodzieżowy.

dr Marta Gierzyńska – marta.gierzynska@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: metafory pojęciowe w języku medycyny, języki specjalistyczne, praktyczna nauka języka niemieckiego.

dr hab. Marzena Guz – marzena.guz@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: antroponimia Warmii; problemy leksykologii (archaizmy, zapożyczenia); środki stylistyczne w tekstach literackich; słownictwo w tekstach literackich.

dr Alina Dorota Jarząbek – alina.jarzabek@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: ewaluacja podręczników do nauczania języka niemieckiego; glottopedagogika.

dr Joanna Targońska – joanna.targonska@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: przyswajanie słownictwa, rozwój kompetencji leksykalnej; strategie leksykalne, kompetencja kolokacyjna, kolokacje (w procesie nauczania i uczenia się języka niemieckiego, w leksykografii i materiałach dydaktycznych), frazeologia, frazeologiczność języka naukowego.

dr Tomasz Żurawlew – tomasz.zurawlew@uwm.edu.pl

zainteresowania badawcze: problematyka przekładu artystycznego, język pisarzy jako problem lingwistyki, językoznawstwo aksjologiczne, teoria językowego obrazu świata; etyczne aspekty komunikacji.

mgr Marek Antoni Szczepaniak – marek.szczepaniak@uwm.edu.pl

Studia podyplomowe: Nowoczesne technologie informacyjne

Wykorzystanie baz danych w badaniach wielkiej własności ziemskiej Prus Wschodnich lat 1875-1914, redakcja i wprowadzenie do baz danych: Scopus, CEJSH, CEEOL i Wydawnictwa UWM, artykułów czasopism naukowych Wydziału Humanistycznego, desktop publishing: skład, łamanie, redakcja techniczna i projekt graficzny monografii naukowych pracowników UWM.

 

PROJEKTY BADAWCZE REALIZOWANE W KATEDRZE JĘZYKA NIEMIECKIEGO 

1.Projekt: Vokabellernstrategien – Strategie uczenia się słownictwa

W semestrze letnim 2014/15 zrealizowano projekt Vokabellernstrategien, w którym uczestniczyli studenci I roku filologii germańskiej UWM oraz studenci kierunku Deutsch als Fremdsprache na Uniwerstecie Filipa w Marburgu. Opiekunem grupy niemieckiej była śp. dr hab. Antje Stork z Uniwersytetu w Marburgu, zaś grupy polskiej dr Joanna Targońska z Katedry Filologii Germańskiej.

W ramach tego projektu realizowanego w formie zdalnej (przez skype oraz drogą mailową) niemieccy studenci, kształcący się w zawodzie nauczyciela języka niemieckiego jako obcego, opiekowali się polskimi studentami. Celem tego projektu było skłonienie polskich studentów do refleksji nad własną nauką słownictwa oraz wdrożenie ich do stosowania strategii uczenia się leksyki, pomocnych w opanowaniu dużej ilości nowo poznanego słownictwa obcojęzycznego.

W ramach projektu dr Joanna Targońska wygłosiła dwa referaty na Uniwersytecie w Marburgu (wyjazd finansowany przez Marion von Döhnoff Stiftung):

Referat: Zum Kollokationsbegriff – Welchen Kollokationsbegriff braucht die Fremdsprachendidaktik? wygłoszony 03.07.2015.

Referat: Kollokationen und ihre Rolle bei der Entwicklung der lexikalischen Kompetenz und beim Vokabellernen wygłoszony 04.07.2015.

Projekt został opisany w następującej publikacji:

Targońska, Joanna/ Stork, Antje (2017): Wie Student(In)en gemeinsam lernen und lehren können – internationales Kooperationsprojekt zum Vokabellernen: Ziele, Inhalte, Ergebnisse. w: Albert, Ruth/Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia/Jentges, Sabine (red.) (2017): Hochschulen international vernetzen. Internationale Lehrkooperationen in der Germanistik und in Deutsch als Fremdsprache. Reihe „Perspektiven Deutsch als Fremdsprache“ Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 203 – 219.