Katedra Logopedii

Katedra Logopedii

Skład osobowy

 https://wh.uwm.edu.pl/filologiapolska/logopedia

 

Pełniąca obowiązki kierowniczki katedry – dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz

dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UWM

dr hab. Katarzyna Kaczorowska-Bray

dr hab. Monika Czerepowicka

dr Iwona Grzesiak

dr Ewa Hrycyna

dr Piotr Markiewicz

dr Magdalena Zaorska

mgr Katarzyna Balcerzak-Strąk

mgr Weronika Głodkowska

mgr Beata Mikitiuk

mgr Joanna Olechno-Wasiluk

 

 

Kształcenie logopedów na licencjackich studiach stacjonarnych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie rozpoczęło się w r. akad. 2014/15. Kierunek prowadzony był przez Instytut Filologii Polskiej na Wydziale Humanistycznym UWM. Studia logopedyczne I stopnia powstały jako wynik współpracy Wydziałów Humanistycznego, Nauk Medycznych oraz Nauk Społecznych. Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej Uchwałą nr 714/2013 z dnia 7 listopada 2013 r. pozytywnie zaopiniowało wniosek Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie o nadanie Wydziałowi Humanistycznemu uprawnień do prowadzenia kształcenia na kierunku logopedia na poziomie studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim. Decyzją nr 27/2013/2014 Dziekana Wydziału Humanistycznego z dnia 22 stycznia 2014 r. powołano Zespół ds. zapewnienia jakości kształcenia dla kierunku logopedia w następującym składzie: Magdalena Osowicka-Kondratowicz – przewodnicząca, Monika Czerepowicka, Iza Matusiak-Kempa, Alina Na ruszewicz-Duchlińska oraz przedstawiciel samorządu studentów.

Ważnym etapem w rozwoju logopedii na UWM było uruchomienie studiów drugiego stopnia . od 1 października 2017 r. Inicjatorem powołania tej formy kształcenia była Magdalena Osowicka-Kondratowicz.

Logopedia od początku swego powstania, pomimo stałego rozszerzania oferty dydaktycznej uczelni i pogłębiania się niżu demograficznego, jest jednym z kierunków na Wydziale Humanistycznym UWM cieszących się największym zainteresowaniem. Większość  studentów kończących pierwszy stopień decyduje się na kontynuację swej edukacji logopedycznej na II stopniu.

Kierunek logopedia na UWM powstał przy udziale pracowników różnych obszarów, bazując jednak w głównej mierze na pracownikach Instytutu Filologii Polskiej, przekształconego następnie w Instytut Polonistyki i Logopedii, następnie Katedrę Języka Polskiego i Logopedii. Obecnie za kształcenie studentów odpowiedzialna jest Katedra Logopedii.  

Logopedia jest kierunkiem interdyscyplinarnym integrującym wiedzę z zakresu teorii i praktyki logopedycznej, językoznawstwa, medycyny oraz nauk psychologicznych i pedagogicznych. Przedmioty realizowane w ramach kierunku są zorganizowane w czterech blokach kształcenia: teoria, diagnoza i terapia logopedyczna, lingwistyczne podstawy logopedii, psychopedagogiczne podstawy logopedii, medyczne podstawy logopedii. W programie studiów logopedycznych I stopnia uwzględniono również przedmioty do wyboru układające się w dwie ścieżki: edukację teatralną oraz komunikowanie publiczne. Obecnie jest to komunikacja w logopedii oraz teatr w logopedii, które pozwalają na uzyskanie tzw. kompetencji miękkich.

Efektywne kształcenie logopedów jest możliwe dzięki odpowiednio przygotowanej kadrze, współpracy z praktykującymi logopedami oraz instytucjami zatrudniającymi logopedów. Kierunek korzysta z doświadczenia naukowego i dydaktycznego naukowców wszystkich współtworzących go wydziałów, specjalizujących się również w tematyce logopedycznej.

Zainteresowania naukowe i zawodowe wykładowców logopedii na UWM obejmują zagadnienia związane m.in. z wadami twarzoczaszki, fonetyką, dyslalią, dysleksją, rozwojem mowy dziecka, nauką wymowy i języka cudzoziemców, profilaktyką i wczesną interwencją logopedyczną, zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego, oligo-, balbuto-, surdo-, tyflo-, onko- i neurologopedią, neuropsychologią, spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami mowy w psychiatrii, chorobami rzadkimi, terapią pacjentów w śpiączce i stanach ograniczonej świadomości, narracją w chorobach metabolicznych, komunikacją z pacjentem, komunikacją z dzieckiem, językiem migowym i komunikacją alternatywną oraz wspomagającą, logorytmiką, zastosowaniem muzyki i elementów muzykoterapii w terapii logopedycznej, pedagogiką teatralną i logopedią artystyczną.