Efekty uczenia się

Punktem wyjścia w procesie opracowywania kierunkowych efektów uczenia się była sylwetka absolwenta, którą opisano na podstawie wieloletnich doświadczeń w pracy akademickiej, opinii opiekunów praktyk i interesariuszy zewnętrznych oraz ankiet cyklicznie przeprowadzanych wśród studentów i absolwentów Wydziału Humanistycznego UWM w Olsztynie.

Efekty uczenia się opracowane dla kierunku lingwistyka w biznesie w sposób koherentny opisują wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, w które wyposażony zostanie absolwent w/w kierunku. Efekty w zakresie wiedzy zaprojektowane zostały tak, by ich osiągnięcie zapewniło studentowi nie tylko uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu językoznawstwa, ekonomii, finansów czy nauki o zarządzaniu, zorientowaną na zastosowanie w szeroko pojętym sektorze ekonomiczno-biznesowym, ale także szeroką wiedzę specjalistyczną dotyczącą dwóch języków obcych: języka angielskiego jako wiodącego oraz języka niemieckiego lub rosyjskiego, w zależności od obranej przez studenta ścieżki kształcenia. Bardzo istotnym elementem kształcenia jest wiedza o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, ekonomicznych, prawnych i politycznych krajów angielskiego oraz niemieckiego lub rosyjskiego obszaru językowego. Twórcy kierunku wychodzą bowiem z założenia, że prowadzenie działalności biznesowej o zasięgu międzynarodowym wymaga nie tylko bardzo dobrej znajomości języków obcych oraz wiedzy specjalistycznej z zakresu ekonomii, ale także zdolności rozumienia świata, dostrzegania jego różnorodności kulturowej, ekonomicznej czy historycznej. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych przewidują rozwijanie postaw odpowiedzialności za planowanie własnej drogi rozwoju zawodowego oraz nawyków ustawicznego samokształcenia i doskonalenia, ułatwiających start zawodowy absolwentów.

Absolwent jest wykwalifikowanym specjalistą, który posiada zaawansowaną wiedzę na temat specyfiki dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku. Zna i rozumie interdyscyplinarne powiązania językoznawstwa oraz ekonomii i finansów, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wiedzy humanistycznej w rozwoju społecznym, kulturowym i zawodowym jednostki. Posiada uporządkowaną wiedzę o kompleksowej naturze języka i specyfice kierunkowych języków obcych oraz ich znaczeniu w kształtowaniu jednostek, społeczeństw i kultur. Legitymuje się zaawansowaną znajomością dwóch języków obcych: języka angielskiego na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz języka niemieckiego lub rosyjskiego na poziomie B2, co umożliwia mu swobodną komunikację w życiu codziennym i działalności zawodowej. Wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków i prognoz zarówno w języku ojczystym, jak też w językach kierunkowych. Wykorzystując język specjalistyczny, potrafi przygotować oraz zaprezentować kompleksowe wypowiedzi ustne i prace pisemne, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu ekonomii i biznesu. Znajomość procesów mikro- i makroekonomicznych, zasad funkcjonowania podmiotów społeczno-ekonomicznych oraz wdrażania konkurencyjnych i innowacyjnych rozwiązań łączy z wiedzą na temat praktycznych aspektów funkcjonowania biznesu w warunkach krajowych i międzynarodowych. Rozumie złożoność zjawisk wpływających na realia i kulturę krajów angielskiego oraz niemieckiego lub rosyjskiego obszaru językowego, jak również Polski. Zdaje sobie sprawę z wyzwań współczesności oraz ich społecznych, kulturowych i ekonomicznych implikacji. Cechuje go potrzeba ustawicznego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. Jest przedsiębiorczy i kreatywny, gotów do przestrzegania zasad etycznych we wszystkich sferach swojego życia. Zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej. Wyróżnia go otwartość, postawa prospołeczna oraz poczucie odpowiedzialności. Uzyskane kompetencje pozwalają na rozpoczęcie działalności zawodowej w obszarach wymagających zaawansowanej znajomości języka angielskiego, niemieckiego lub rosyjskiego oraz orientacji w sektorze społecznogospodarczym. Ma możliwość podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, instytucjach, jednostkach administracji publicznej zorientowanych na współpracę międzynarodową i kontakty zagraniczne, a także w sektorze usług wymagających zaawansowanej znajomości języków i kultur krajów europejskich.

 

Efekty uczenia się