Moduły
Kształcenie na kierunku lingwistyka w biznesie odbywa się w sposób modułowy. Studenci realizują każdy z czterech modułów, uwzględniając specyfikę wybranej ścieżki językowej (angielski/niemiecki lub angielski/rosyjski).
Moduł praktycznej nauki języka angielskiego / niemieckiego / rosyjskiego
Student ma do wyboru dwie ścieżki kształcenia językowego. Obowiązkowy dla wszystkich jest język angielski. Drugi język – niemiecki lub rosyjski – zależy od decyzji studenta. Podczas całego toku studiów student doskonali zatem znajomość dwóch języków obcych: angielskiego i niemieckiego lub angielskiego i rosyjskiego.
Program kształcenia językowego został skonstruowany tak, aby rozwijając swoje sprawności komunikacyj-ne student równocześnie nabywał wiedzę i poszerzał słownictwo związane z obszarem ekonomiczno-biznesowym. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki języka angielskiego/niemieckiego/rosyjskiego poprowadzą doświadczeni pracownicy naukowo-dydaktyczni. Profesjonalna kadra zadba o to, aby studenci systematycznie pogłębiali swoją wiedzę i nabywali coraz lepsze umiejętności w zakresie komunikacji w każdym z trzech oferowanych języków obcych.
Moduł praktycznej nauki języka realizowany jest w całym toku studiów (semestry I-VI). W przypadku I roku służy on utrwaleniu posiadanej i nabyciu nowej wiedzy z zakresu różnych podsystemów danego języka (leksyka, konwersacje, gramatyka, pisanie, fonetyka). Z każdym kolejnym semestrem nauce języka obcego towarzyszy coraz większe ukierunkowanie na obszar ekonomiczno-biznesowy, czego dowodem może być np. uwzględnienie w programie studiów takich przedmiotów jak korespondencja biznesowa w języku angielskim/niemieckim/rosyjskim, język angielski w rachunkowości, międzynarodowych stosunkach gospodarczych i zarządzaniu czy drugi język obcy z elementami biznesu.
Student potrafi zrozumieć i opisać świat z perspektywy lingwistycznej. Zapewniają mu to zajęcia składające się na moduł lingwistyczny. Dzięki nim student poznaje podstawowe założenia i obszary badań lingwistyki stosowanej. Nabytą w ten sposób wiedzę oraz rozwinięte umiejętności student może wykorzystać we wszystkich sytuacjach komunikacyjnych, w tym w przyszłej karierze zawodowej. Podczas studiów student poznaje nowe trendy w badaniach lingwistycznych oraz dowiaduje się, jakie znaczenie dla współczesnych form komunikacji ma zastosowanie w nich słowa, obrazu, grafiki czy dźwięku.
Bardzo dużo uwagi poświęcono kształceniu w zakresie języków specjalistycznych, by w sposób szczególny rozwinąć umiejętności komunikacyjne studentów właśnie w tym obszarze. Służyć temu mają zajęcia, podczas których w centrum zainteresowania pozostawać będą zagadnienia związane z takimi sferami jak biznes, finanse, bankowość, turystyka, logistyka, komunikacja i media, IT. Słownictwo specjalistyczne przyswojone na tych zajęciach pozwoli studentowi biegle komunikować się w danym języku obcym zarówno w mowie jak i w piśmie.
Kształcenie ekonomiczno-biznesowe stanowi drugi – obok językowego – filar kierunku lingwistyka w biznesie. Dzięki współpracy z Wydziałem Nauk Ekonomicznych studentom w/w kierunku oferowane jest kształcenie dwuobszarowe, łączące wiedzę i umiejętności z zakresu humanistyki i szeroko rozumianej ekonomii.
Takie połączenie dwóch obszarów wiedzy pozwala wykształcić bardzo dobrych humanistów, biegle porozumiewających się dwoma językami obcymi i specjalistów z zakresu ekonomiczno-biznesowego, którzy znają mechanizmy makro- i mikroekonomiczne, wiedzą, jak założyć własną firmę i efektywnie nią zarządzać, znają podstawy rachunkowości oraz potrafią kierować projektami i prowadzić negocjacje biznesowe. Nieodłącznym elementem kształcenia ekonomiczno-biznesowego będzie także prezentowanie studentom mechanizmów rządzących rynkami Unii Europejskiej oraz innych partnerów gospodarczych Polski.
Ważnym elementem w kierowaniu firmą i jej współtworzeniu jest umiejętność pracy indywidualnej i współdziałanie w zespole. Studenci kierunku lingwistyka w biznesie będą mogli uczyć się tego podczas specjalnych warsztatów biznesowych. Poznają także tajniki sztuki wystąpień publicznych oraz nauczą się zasad budowania wizerunku. Nie zabraknie też zajęć poświęconych etyce w biznesie.
Współczesne kształcenie akademickie wymaga uwzględnienia wiedzy o świecie z zachowaniem szerokiej perspektywy interkulturowej. Studia na kierunku lingwistyka w biznesie pozwolą studentom zdobyć wiedzę o krajach anglo-, niemiecko- i rosyjskojęzycznych, uwzględniającą zarówno przemiany geopolityczne jak i społeczno-kulturowe.
Ważnym elementem kształcenia będą także zajęcia poświęcone współczesnym problemom w/w krajów. Taka wiedza jest niezbędnym elementem kształcenia językowego, gdyż pozwala zrozumieć przemiany, które następują w języku, w kontekście szerszym niż tylko kontekst czysto filologiczny. Jednocześnie umiejętności z zakresu komunikacji interkulturowej są niezwykle przydatne w sferze biznesie, gdyż pozwalają na zrozumienie kontrahenta, właściwe zdefiniowanie jego potrzeb, sprawną komunikacją oraz efektywną realizację wspólnych przedsięwzięć biznesowych.
Moduł kulturoznawczy stanowi więc trzeci – po module praktycznej nauki języka oraz module lingwistycznym – niezwykle istotny filar kształcenia na kierunku lingwistyka w biznesie, gwarantujący rozszerzenie oferty kształcenia filologicznego i ekonomicznego o niezbędne dla współczesnej komunikacji elementy wiedzy i umiejętności interkulturowych.