Studia II stopnia
KONCEPCJA KSZTAŁCENIA
U podstaw kierunku lingwistyka w biznesie leży przekonanie o konieczności realizowania nowoczesnego kształcenia akademickiego w taki sposób, by wywodząc je z obszaru nauk podstawowych otworzyć się na interdyscyplinarność i innowacyjność w podejściu do kształcenia językowego, wspartego wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi w sektorze ekonomiczno-biznesowym. Związek ów widoczny jest w nazwie kierunku: łączy ona w sobie wszystkie projektowane dla kierunku efekty uczenia się, przyporządkowanych dyscyplinom językoznawstwo oraz ekonomia i finanse.
Osiągnięcie tychże efektów ma zapewnić absolwentowi studiów drugiego stopnia warunki do wielopłaszczyznowego rozwoju: naukowego, zawodowego, osobistego i społecznego. Na płaszczyźnie naukowej ma go przygotować do planowania i realizowania projektów badawczych, wykształcić w nim nawyk krytycznego myślenia, nie tylko zdolność rozumienia procesów społeczno-ekonomicznych zachodzących w otaczającym go świecie, ale także umiejętność elastycznego dostosowania się do stojących przed nim wyzwań zawodowych, w tym dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku pracy. Studia na kierunku lingwistyka w biznesie zaprojektowane są bowiem tak, aby wyposażyć studenta w umiejętność twórczego kreowania swojej drogi naukowej i zawodowej, w zgodzie z własnymi, indywidualnymi predyspozycjami, ambicjami i potrzebami oraz w korelacji z sytuacją na rynku pracy.
Tak zaprojektowana koncepcja kierunku lingwistyka w biznesie wpisuje się w misję Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, która mówi o wszechstronnej działalności na rzecz rozwoju kształcenia wysokiej jakości absolwentów i kadr naukowych, realizacji badań naukowych dostosowanych do potrzeb gospodarki regionu i kraju oraz wzbogacania kultury narodowej. Priorytetowe cele obejmujące różnorodne programy działania zapisane są w dokumencie „Program rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na lata 2012–2020”. Uczelnia podejmuje działania na rzecz doskonalenia oferty edukacyjnej oraz jakości kształcenia. Inicjuje, rozwija kierunki elitarne i unikatowe, ale też rozszerza propozycję studiów interdyscyplinarnych i w językach obcych. Zwraca uwagę na internacjonalizację badań naukowych oraz ich powiązanie z instytucjami i organizacjami pozauczelnianymi. Dąży do wdrożenia przejrzystej i sprawnej struktury organizacyjnej oraz rozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury badawczej i edukacyjnej.
Odpowiedzią na te postulaty jest utworzenie studiów drugiego stopnia na kierunku lingwistyka w biznesie, które łączą zadania Uniwersytetu i jego jednostek organizacyjnych z nowoczesnym podejściem do form, metod, efektów uczenia się oraz wymagań rynku pracy. Kierunek realizuje ideę wzmacniania kapitału intelektualnego i społecznego regionu Polski północno-wschodniej, kształcenia kadr odpowiedzialnych za zrównoważony rozwój zarówno województwa warmińsko-mazurskiego, jak i całego kraju. Oferta kształcenia językowego, u której podstaw leży fuzja języka angielskiego jako uniwersalnego języka sektora biznesowego oraz drugiego języka obcego – niemieckiego lub rosyjskiego – sprofilowana została tak, by m.in. uwzględniać uwarunkowania geopolityczne, społeczne, ekonomiczne i kulturowe regionu Warmii i Mazur. Jest to region o jednym z najwyższych przyrostów naturalnych w kraju, a zarazem obszar, który w związku z wysokim bezrobociem i wynikającymi z niego procesami migracyjnymi znacząco się wyludnia. Jedynie około 10% mieszkańców Warmii i Mazur posiada wykształcenie wyższe. Rozwój kierunku lingwistyka w biznesie poprzez utworzenie studiów drugiego stopnia wpisuje się więc w misję Uniwersytetu i strategię jego rozwoju jako działanie zapobiegające odpływowi młodzieży z województwa warmińsko-mazurskiego poprzez budowanie atrakcyjnej, innowacyjnej i interdyscyplinarnej oferty kształcenia, dostosowanej do potrzeb mieszkańców regionu, uwzględniającej jego specyfikę i wielopłaszczyznowe uwarunkowania oraz otwierającej przed mieszkańcami regionu i kraju nowe możliwości edukacyjne. Uruchomienie studiów drugiego stopnia wpisuje się w misję Uniwersytetu także w tym sensie, że realizuje postulat działań na rzecz propagowania idei kształcenia ustawicznego.