Projekty badawcze

  • Źródła do dziejów Czapskich w XVIII wieku. Egodokumenty członków rodziny wojewody pomorskiego Piotra Jana (1685–1736) – opracowanie filologiczno-historyczne i edycja

(Projekt finansowany przez MEiN w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, moduł: Dziedzictwo narodowe, nr projektu: 0343/NPRH9/H11/88/2021, kierownik projektu: dr hab. Iwona Maciejewska, prof. UWM, wykonawcy: prof. dr hab. Jerzy Dygdała, dr hab. Magdalena Majdak, dr Katarzyna Zawilska, dr Sabina Kowalczyk, dr Mikołaj Tomaszewski, dr Bartłomiej Łyczak,  czas trwania projektu: 60 miesięcy, realizacja od 10.02.2022 roku).

Cel: wszechstronna analiza filologiczna i historyczna dokumentów osobistych (listów oraz diariusza) członków rodu Czapskich (którzy w XVIII wieku awansowali do elity prowincji pruskiej), a następnie udostępnienie ich w postaci edycji.

Realizacja projektu umożliwi:

a) dopełnienie obrazu epistolografii kobiecej XVIII wieku i wskazanie, na ile odpowiada ona utrwalonym regułom korespondencji, a na ile ma charakter odrębny, wynikający m.in. z tego, że kobiety nie uczestniczyły w wypracowanym przez kolegia szlacheckie modelu edukacji. Analiza listów synów wojewody pomorskiego pozwoli na skonfrontowanie epistolografii tworzonej przez dwie płcie odgrywające inne role w społeczeństwie;

b) scharakteryzowanie konwencji panegirycznej obecnej w dawnej epistolografii znacząco wpływającej na sposób przekazywania treści;

c) dopełnienie wyekscerpowanym materiałem językowym bazy Elektronicznego słownika polszczyzny XVII i XVIII wieku;

4) scharakteryzowanie diariusza Tomasza Czapskiego na tle przemian zachodzących w I połowie XVIII stulecia w piśmiennictwie autobiograficznym;

5) scharakteryzowanie zróżnicowanej działalności członków rodziny Jana Piotra Czapskiego, którzy angażowali się m.in. w spór o tron między Stanisławem Leszczyńskim a Augustem III , ale byli także aktywni na polu mecenatu artystycznego (Tomasz, Paweł Tadeusz), nie tylko rozwijając prywatne kolecje dzieł sztuki i numizmatów, ale także fundując dzieła do wnętrz sakralnych.

 

  •  Niemieckojęzyczne kalendarze ludowe jako teksty kultury
    (realizacja: dr Barbara Sapała)

    Cel: Badanie funkcji literackich, społecznych i politycznych niemieckojęzycznych kalendarzy ludowych wydawanych na terenie Prus Wschodnich oraz państw Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście procesów historycznych zachodzących od II połowy XIX w do II wojny światowej. Badania obejmują także fenomen kalendarzy odtworzonych w powojennych Niemczech przez grupy wypędzonych. Wydawane do dziś dokumentują kulturowe i społeczne przeobrażenia, jakim podlegały owe grupy przez ostatnie siedemdziesiąt lat.     

  • Polityczne i społeczne zaangażowanie Roberta Eduarda Prutza na podstawie jego twórczości
    (osoba realizująca projekt: dr Renata Trejnowska-Supranowicz, w trakcie realizacji)

    Cel: Analiza twórczości Roberta Eduarda Prutza (1816-1872), zapomnianego w Niemczech, nieznanego w Polsce poety, dramato- i powieściopisarza, naukowca, teoretyka i mówcy, przedstawiciela umiarkowanego liberalizmu, który wykorzystywał różnorodne formy twórczości do walki o nowy kształt społeczeństwa. Charakterystycznym elementem pisarstwa Prutza jest ścisła integracja literatury i życia społecznego, która generowała dialogiczny charakter tej relacji. Twórcza spuścizna Prutza, licząca ponad 20 tomów tekstów poetyckich i beletrystycznych jest przykładem literatury jako otwartego procesu komunikacyjnego łączącego tekst, odbiorcę i literaturę oraz jako narzędzie pomocne w walce z konserwatyzmem, skostniałym systemem państwa, uciskiem oraz zastojem gospodarczym. W ramach projektu ukazany zostanie na podstawie utworów literackich i artykułów publicystycznych Prutza przede wszystkim dyskurs polityczny i naukowy dotyczący takich tematów, jak historia literatury niemieckiej czy też rozwój teatru w Niemczech.


  • „Prutena” Marcina Ludwika Rhesy na tle XIX wiecznej poezji  niemieckiej / Rėzos „Prutena“ XIX a. vokiečių poezijos fone
    (główny wykonawca: dr Alina Kuzborska, Katedra Literatury Krajów Niemieckojęzycznych, Instytut Literaturoznawstwa UWM w Olsztynie, 2021 – 2024)

    Projekt Litewskiego Instytutu Literatury i Folkloru w Wilnie, kier. Dr Liucija Citavičiūtė, współpraca dr Alina Kuzborska, edycja krytyczna dzieł Marcina Ludwika Rhesy „Martynas Liudvikas Rėza Raštai t. 7: Poetiniai tekstai“ (Martynas Liudvikas Rėza Dzieła t. 7: Teksty poetyckie). 2021 – 2024.

    Cel: naukowa analiza spuścizny poetyckiej Marcina Ludwika Rhesy ( ), królewieckiego profesora teologii, kierownika Litewskiego Seminarium na Uniwersytecie w Królewcu, pierwszego wydawcy i tłumacza „Pór roku” Kristijonasa Donelaitisa na język niemiecki (Das Jahr in vier Gesängen, 1818), wydawcy i tłumacza Biblii litewskiej, wydawcy i autora zbioru pieśni „Prutena. Preussische Volkslieder und andere vaterländische Dichtungen“, 1807, 1825. Szczegółowa analiza zagadnień z zakresu historii literatury niemieckiej i litewskiej oraz spuścizny literackiej b. Prus Wschodnich, recepcji literatury niemieckiej, dziedzictwa kulturowego regionu historycznego, gatunków literackich, analiza wierszy metodą porównawczą.

  • Studia emigrantologiczne. Interpretacja – recepcja – przekład 
    (kierownik: dr hab. Iwona Anna Ndiaye, prof. UWM, 2018 - 2019)

    Cel: opis zagadnień z zakresu historii i dziedzictwa kulturowego emigracji rosyjskiej, które można przyporządkować różnym obszarom tematycznym (m.in. historia rosyjskiego procesu literackiego, zagadnienia interpretacji tekstu literackiego, polsko-rosyjskie stosunki literackie oraz przekład literacki).

  • Narratologia postklasyczna 
    (kierownik: dr Bartosz Lutostański, dr Halszka Leleń, 2017 – w trakcie realizacji)

    Cel: badanie szczegółowych zagadnień dotyczących narratologii w ujęciu postklasycznym, takich jak: ontologia, struktura i konstrukcja narracji intermedialnej w pięciu głównych segmentach: 
    1. Literatura – współwystępowanie różnych gatunków i konwencji w powieściach, przełamywanie granic powieściopisarstwa w celu zaproponowania nowego podejścia do konstrukcji powieści, a także „przepisanie” kanonicznych utworów literatury brytyjskiej w nowej formie; 
    2. Teatr – obecność zjawisk teatralnych w strukturze poezji metafizycznej;
    3. Sztuki wizualne – zapożyczenia sposobów przedstawienia postaci z dzieł barokowych malarzy holenderskich przez Katherine Mansfield; 4. Sztuka cyfrowa (w tym literatura) – nowy sposób istnienia dzieł literackich w Internecie przy wykorzystaniu materii werbalnej i graficznej;
    5. Dziennikarstwo – obecność literackich konwencji narracyjnych w twórczości wybranych dziennikarzy amerykańskich.


  • „Być jak Mike”: mit Michaela Jordana w amerykańskiej kulturze popularnej końca dwudziestego wieku 
    (osoba realizująca projekt: mgr Tomasz Jacheć, 2016–2021) 

    Cel: analiza postaci Michaela Jordana jako bohatera kulturowego Ameryki przez pryzmat teorii mitu; zbadanie procesów mitotwórczych zachodzących we współczesnym sporcie zawodowym, przy założeniu, iż “Mit Jordana” stanowi matrycę, na bazie której powstają współczesne mity sportowe. Osadzenie “Mitu Jordana” w konkretnym kontekście historyczno-kulturowym w celu zbadania, jaki obraz społeczeństwa i kultury amerykańskiej końcówki XX wieku “Mit Jordana” przedstawia, korzystając z  teorii i badań Malinowskiego, Eliade, Campbella i Barboura dotyczących funkcji mitu.

  • Peryferyjność i archipelagiczność a estetyka kategorii opowiadania (storytelling)
    (osoba realizująca projekt: dr Halszka Leleń, 2016 - w trakcie realizacji)


    Cel: szczegółowy namysł nad zjawiskami artystycznymi, gatunkowymi i doborem środków artystycznych związanych z zagadnieniem opowiadania historii (storytelling tradition) w krótkich utworach literackich. Projekt bada zwłaszcza wzorce estetyczno-narracyjne we współczesnej szkockiej i brytyjskiej poezji, opowiadaniach literackich oraz pogranicznych gatunkach nieliterackich, pisarzy takich jak George Mackay Brown, szkoccy poeci wysp, Alan Riach oraz twórcy brytyjscy jak John Berger, Bertrand Russell i inni. Krytyczny namysł nad rozwojem wspólnotowej roli i etosu pisarza we współczesnej literaturze brytyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wyspiarskiej literatury szkockiej i twórczości George'a Mackaya Browna. Kategorie specjalne w opowiadaniu: (nie)świętość, peryferyjność, wyjątkowość a storytelling.

  • Struktura narracyjna opowiadań Katherine Mansfield – w ujęciu intermedialnym oraz interdyscyplinarnym (związki z filmem niemym, sztuką)
    (osoba realizująca projekt: dr Anna Kwiatkowska, czerwiec 2016 – w trakcie realizacji)


    Cel: przeprowadzenie analizy literaturoznawczej pogłębionej o teksty kultury z takich dziedzin jak, przede wszystkim,  malarstwo i kinematografia, aby wykazać, iż w przypadku twórczości Mansfield, odniesienia kulturowe (zarówno na poziomie symboli, tematów jak i technik narracyjnych), stanowią integralną cześć podstawy interpretacyjnej. Z jednej strony służą do budowania przestrzeni opowieści, a z drugiej do uwypuklenia problemów lub zaakcentowania pewnych wartości (czy też ich braku), charakterystyki postaci, a także do komentowania sytuacji i zagadnień ważnych nie tylko dla bohaterów jej opowiadań, lecz także dla samej autorki, przedstawicielki modernizmu (np. rola i miejsce kobiet w społeczeństwie / w rodzinie, ostracyzm na tle narodowościowym / społecznym).

  • Antropologia literatury, kultury, języka oraz historia krajów anglosaskich
    (kierownik: dr hab. Ewa Kujawska-Lis, prof. UWM, 2015 – 2020)

    Cel: prowadzenie szczegółowych badań w ramach dyscyplin: literaturoznawstwo, językoznawstwo, nauki o kulturze i religii oraz historię. 

    Cel badań literaturoznawczych: analiza tekstów narracyjnych w odniesieniu do ich złożoności strukturalnej i semantycznej oraz ich perspektywy intertekstualnej;  konwencje gatunkowe, zagadnienia związane z przestrzenią w tekście literackim, kategorią opowieści (storytelling), liminalnością, intertekstualnością, symbolizmem, ekfrazą, a także konstrukcją postaci oraz warstwą brzmieniową utworów literackich. 
    Cel badań językoznawczych: dynamika procesu językowego, z perspektywy diachronicznej (językoznawstwo historyczne), oraz z perspektywy dynamiki procesu komunikacji współczesnej; badanie modeli kulturowych wyrażanych językowo, metafor w różnych ujęciach językoznawczych (głównie kognitywnym), składni języka angielskiego w ujęciu historycznym; teoria grzeczności.
    Cel badań przekładoznawczych: zagadnienia teorii i praktyki przekładu literackiego, szczególnie aspekty językowe i kulturowe.
    Cel badań dotyczących historii krajów angielskiego obszaru językowego: dzieje Kanady i USA, szczególnie aspekty hegemonii USA w XX i XXI wieku.
    Cel badań z zakresu wiedzy o kulturze: aspekty seriali telewizyjnych (motywy, schematy naśladowcze, elementy intertekstualne, konstrukcja postaci, konstrukty kulturowe, recepcja) oraz współczesna kultura USA, w szczególności mitotwórcze aspekty sportu.

  • Conrad in Europe
    (kierownik: dr hab. Ewa Kujawska-Lis, prof. UWM, 2015 – 2017)

    Cel:
    przegotowanie rozdziału poświęconego recepcji twórczości Josepha Conrada, w szczególności powieści Lord Jim, w Polsce na potrzeby międzynarodowego projektu badawczego 'Conrad in Europe', dotyczącego recepcji twórczości Josepha Conrada w Europie, pod kierownictwem prof. Roberta Hampsona.

  • Struktury narracyjne we współczesnej powieści amerykańskiej
    (osoba realizująca projekt: dr hab. Sławomir Studniarz, 2015-2017)

    Cel: Przeanalizowanie ram narracyjnych w wybranych współczesnych powieściach amerykańskich i ich wielorakich funkcji – zabiegu meta¬fikcjonalnego, sposobu modelowania odbioru, a także narzędzia do komentowania opowieści, prowadzenia gry z odbiorcą i uwypuklenia relacji między dziełem literackim i jego autorem. Projekt zakończony publikacją. 

  • Komunikacja międzykulturowa w świetle współczesnej translatologii 
    (kierownik: dr hab. Iwona Anna Ndiaye, prof. UWM, 2014–2017)

    Cel: opis zagadnień z zakresu teorii i praktyki przekładu oraz zdefiniowanie problemów w zakresie komunikacji międzykulturowej w sytuacjach przekładu (zagadnienia przekładu artystycznego, przekładu literackiego, przekładu audiowizualnego itp.).

  • Pogromy. Przemoc kolektywna wobec Żydów na ziemiach polskich w XIX - XX wieku i jej wpływ na relacje polsko-żydowskie. Historia, pamięć, tożsamość
    (główny wykonawca i koordynator ze strony UWM: dr hab. Sławomir Buryła, prof. UWM, 2013 - 2015)

    Grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki realizowany na Wydziale Historycznym UW. Międzynarodowy projekt zespołowy łączący badaczy z 10 krajów świata.
    Dr hab. Sławomir Buryła prof. UWM jest głównym wykonawcą i koordynatorem tomu III pt. Pogromy w literaturze i historii sztuki.  Okres trwania grantu obejmuje lata 2013–2015. Celem projektu będzie pierwsze w Polsce całościowe opracowanie tematyki pogromów żydowskich w aspekcie historycznym, politologicznym i kulturowym.


  • Edycja listów Magdaleny z Czapskich do Hieronima Floriana Radziwiłła
    (kierownik projektu: dr hab. Iwona Maciejewska, 2013 - 2016)
    (główny wykonawca: dr Katarzyna Zawilska)

    Projekt realizowany w ramach grantu z Narodowego Centrum Nauki (Opus IV) przyznanego na lata 2013-2016

    Podsumowanie projektu finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki na podstawie umowy nr 2012/07/B/HS2/02322

    Projekt pt. „Edycja listów Magdaleny z Czapskich do Hieronima Floriana Radziwiłła” wieńczy publikacja zawierająca zbiór wyjątkowej epistolografii o tematyce miłosnej powstały w I połowie XVIII wieku („Gdybym Cię, moje Serce, za męża nie miała, żyć bym nie mogła”. Listy Magdaleny z Czapskich do Hieronima Floriana Radziwiłła z lat 1744–1759, wstęp i opracowanie Iwona Maciejewska i Katarzyna Zawilska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2016). 

    Dzięki badaniom podjętym w ramach projektu wzrasta nasz poziom wiedzy o języku I połowy XVIII wieku, ciągle niewystarczająco poznanym, o czym świadczy uzupełniany stale o nowe hasła "Elektroniczny słownik języka polskiego XVII i XVIII wieku". Znacząco poszerza się także wiedza o polszczyźnie kobiet z warstw szlachecko-magnackich. W ramach prac związanych z edycją udało się również wyjaśnić zagadki biograficzne dotyczące małżeństwa Radziwiłłów, a także, co niezwykle ważne, scharakteryzować niewydaną dotychczas część diariusza księcia Hieronima z roku 1746, która dopiero niedawno trafiła do Polski wraz z kolekcją Tomasza Niewodniczańskiego. Jej edycja to kolejne wyznawanie stojące przed badaczami dawnych epok. Hieronim Florian Radziwiłł to reprezentant jednej z najznaczniejszych rodów I Rzeczypospolitej, postać obrosła czarną legendą, czekającą na zweryfikowanie. Korespondencja jego małżonki oraz diariusz księcia pozwalają dostrzec w nim nie tylko okrutnika, lecz także człowieka, który ostatecznie utracił miłość swego życia.
    Lekturę ułatwia stosowny komentarz oraz dołączony do wydania słownik wyrazów archaicznych i zapożyczonych. Wtręty obcojęzyczne zawarte w listach zostały przetłumaczone, a dołączone do edycji fotokopie wybranych listów pozwalają zapoznać się z dawną grafią, ortografią i interpunkcją, stwarzają też szansę na samodzielne odczytanie tajemnego szyfru używanego przez Czapską. Zarówno autorkę listów, jak i ich adresata poznajemy dzięki portretom pędzla Jakuba Wessela, do których małżonkowie pozowali w 1746 roku.

  • Estetyka opowiadania literackiego, zabiegi artystyczne w utworach prozatorskich H. G. Wellsa
    (osoba realizująca projekt: dr Halszka Leleń, 2012 - styczeń 2016)

    Cel: zbadanie spektrum zjawisk literackich związanych ze strukturami estetycznymi opowiadań i krótkich utworów prozatorskich angielskiego pisarza H. G. Wellsa. Ocena innowacyjności nowelistycznego dorobku pisarza, krytyczna refleksja nad pozycją Wellsa wobec tradycji literackiej oraz wobec modernizmu. Szczegółowe opracowanie niezbadanych dotąd wątków roli Wellsa w rozwoju gatunku opowiadania literackiego, innowacji w konwencji fantastyki oraz wyznaczenie kierunków rozwoju gatunku science fiction.

  • Awangarda wrażliwości. Poezja Andrzeja Sosnowskiego
    (osoba realizująca projekt: mgr Dominika Kotuła, 2011 – grudzień 2016)

    Cel: przeanalizowanie i opisanie wybranych aspektów twórczości Andrzeja Sosnowskiego oraz poszczególnych kategorii determinujących kształt jego poezji. Opisanie intertekstualnych nawiązań obecnych w wierszach poety (m.in. do twórczości Marcela Duchampa, Stephana Mallarmégo, Maurice’a Blanchota czy, wreszcie, Johna Ashbery’ego, z którym poetę łączy upodobanie do polifonicznych struktur oraz wyobraźnia o językowym charakterze), a także jego skomplikowanej relacji z krytykami literackimi i badaczami literatury. Interpretacja poezji autora Taxi w kontekście poszczególnych modeli pożądania (m.in. autorstwa Sigmunda Freuda, Gillesa Deleuze’a i Félixa Guattariego) oraz kategorii uwodzenia i symulacji (w świetle teorii Jeana Baudrillarda). Analiza eseistycznego podmiotu Sosnowskiego pod kątem konceptualizacji podmiotu i jednostkowości, reinterpretacji kategorii takich jak „tożsamość” czy „osoba”, skłonności do autoanalizy, samoobserwacji i autointerpretacji. Przedstawienie koncepcji doświadczenia jako jedynego niezdyskursywizowanego wymiaru autentyzmu. Opisanie poezji Sosnowskiego w kontekście koncepcji społeczeństwa spektaklu Guya Deborda.

  • Twórczość Josepha Conrada w kontekstach interkulturowych i intertekstualnych
    (kierownik: dr hab. Ewa Kujawska-Lis, prof. UWM, 2010 – 2020)

    Cel: szczegółowe badania nad twórczością Josepha Conrada, w szczególności dotyczące dawnych polskich przekładów i ich recepcji, relacji intertekstualnych między tekstami Conrada a tekstami wcześniejszymi i późniejszymi oraz szeroko rozumianego wpływu Conrada na kulturę światową;  wielojęzyczność Conrada, rozpatrywana w aspektach teoretycznym, biograficznym, tekstowym i tematycznym, zwłaszcza przejawy interferencji z języka polskiego w tekstach Conrada oraz ich wpływ na recepcję utworów, a także na językowe ukształtowanie wielojęzycznego i wielokulturowego świata przedstawionego w powieściach tego pisarza i jego świadomości językowej i meta-językowej.

    W ramach badań zrealizowane zostały 2 granty:

    1. W okresie 2011-2014 – Grant nr rej. 0171/FNiTP/H12/80/2011 (decyzja MNiSW z dn. 8.12.2011); projekt pt. Publikacja tomów serii: „Joseph Conrad a Polska, Europa Środkowo-Wschodnia i Świat” oraz serii „Conrad: Eastern and Western Perspectives”, kierownik grantu: prof. dr hab. Wiesław Krajka, UMCS;

    2.  W okresie 2016-2018 – Grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, nr rej. ODW-0021/NPRH4/H3a/83/2016/1 (decyzja MNiSW z dn. 02.09.2016); projekt pt. Publikacja tomów serii „Conrad: Eastern and Western Perspectives”, kierownik grantu: prof. dr hab. Wiesław Krajka, UMCS.

  • Układy tekstowe i ich przełożenie na komunikowaną wizję świata w poezji Johna Donne’a
    (osoba realizująca projekt: dr Dorota Gładkowska, 2011- obecnie)

    Cel: zbadanie spektrum zjawisk literackich związanych z konstruowaniem przestrzeni dzieła poetyckiego – tekstowego modelu świata ukształtowanego przez różnorakie uporządkowania wiersza oraz grup wierszy w obrębie twórczości poetyckiej Johna Donne’a; szczegółowa analiza hierarchii struktur poetyckich do poziomu relacji intertekstualnych (tematyczno-konstrukcyjnych) odrębnych zbiorów poetyckich; krytyczna refleksja nad pozycją Donne’a wobec tradycji literackiej oraz ówczesnego zaplecza filozoficzno-religijnego; opracowanie dotąd niezbadanych, bądź zbadanych fragmentarycznie, wymiarów liryki Donne’a, tj. ikoniczność poezji Donne’a w kontekście ówczesnego zaplecza filozoficzno-religijnego, wymiaru hieroglificznego wierszy i ich układów;  umiejscowienie Donne’a w konwencji poetyckiej zagadki (elementy tradycyjne i nowatorskie), funkcja synkretyzmu rodzajowego i gatunkowego w komunikowaniu poetyckiego przekazu, poziomy komunikacji wewnątrztekstowej; badania z wykorzystaniem teorii z obszaru recepcji dzieła literackiego.  

  • Zabiegi stylistyczno-narracyjne w powieści Pani Dalloway, kanonicznym utworze Virginii Woolf oraz jego współczesnych postmodernistycznych i neomodernistycznych kontynuacjach
    (osoba realizująca projekt: dr Katarzyna Szeremeta, 2010- październik 2017)

    Cel: analiza grupy utworów pośrednio i bezpośrednio nawiązujących do utworu Pani Dalloway. Spektrum  zjawisk obejmuje schematy stylistyczne i narracyjnych oraz motywy zaczerpnięte z powieści macierzystej (Pani Dalloway). Teksty badano pod względem innowacyjności, epigoniczności, a także trendów we współczesnej literaturze anglojęzycznej (m.in. digested reads, Twitter fiction).

  • Poezja Edgara Allana Poego
    (osoba realizująca projekt: dr hab. Sławomir Studniarz, 2010 - 2016)

    Cel: Zbadanie złożoności strukturalnej i semantycznej poetycki tekstów Poego, oraz związku między sensem i brzmieniem w jego poezji. Projekt zakończony został publikacją, która wypełniła istniejącą lukę badawczą, albowiem wcześniej nie ukazała się żadna naukowa monografia poświęcona w całości poezji Edgara Allana Poego. 
     

  • Specyfika tłumaczeń sądowo-prawniczych w świetle współczesnej translatologii 
    (kierownik: dr hab. Grzegorz Ojcewicz, 2010 – 2013)

    Cel: zbadanie semazjologicznych aspektów wybranych jednostek semantycznych obecnych w polskich kodeksach prawa i ich rosyjskich odpowiednikach na tle rosyjskojęzycznych aktów prawnych. Zdefiniowanie problemów w zakresie komunikacji językowej w sytuacjach kryzysowych, przekładu środowiskowego, przekładu automatycznego oraz komunikacji niewerbalnej. Materiał badawczy stanowiły leksykalne jednostki językowe języka polskiego i języka rosyjskiego, teksty specjalistyczne (prawne, prawnicze).

  • Polsko-wschodniosłowiańskie pogranicze kulturowe 
    (kierownik: dr hab. Ewa Nikadem-Malinowska, prof. UWM, 2009 – 2010)

    Cel: opis zagadnień z zakresu kulturologii ze szczególnym uwzględnieniem polsko-wschodniosłowiańskich kontaktów literackich i kulturalnych.

  • Rola sztuki w powieściach E. M. Forstera
    (osoba realizująca projekt: dr Anna Kwiatkowska, październik 2008 – czerwiec 2013)

    Cel: przeprowadzenie szczegółowej analizy roli, jaką pełni sztuka w powieściach Forstera w celu ustalenia jaki związek ma ona z przedstawieniem postaci, w ich oglądzie. Konfrontacja perspektywy postaci z perspektywą narratora oraz, ujawnianą pośrednio, perspektywą autora implikowanego. Związki zachodzące pomiędzy bohaterami i szeroko pojętą sztuką, wpływ środowiska artystycznego, dzieł sztuki na życie duchowe i codzienne bohaterów rozpatrzone pod kątem roli, jaką sztuka odgrywa lub nie odgrywa w ich życiu. Rozważania dotyczące kwestii związanych ze sposobem postrzegania sztuki, tego czy może ona być nośnikiem przemian emocjonalnych bohaterów, a także, czy postaci te uwikłane w różne konteksty artystyczno-kulturowe w rezultacie podlegają rozwojowi czy też nie. Analiza rozwiązań technicznych zastosowanych do ukazania modelu świata. 

  • Dickens in Europe
    (kierownik: dr Ewa Kujawska-Lis, 2008 – 2012)

    Cel: przegotowanie rozdziału poświęconego recepcji twórczości Charlesa Dickensa w Polsce, na potrzeby międzynarodowego projektu badawczego Dickens in Europe', dotyczącego recepcji twórczości Charlesa Dickensa w Europie, pod kierownictwem prof. Michaela Hollingtona.

  • Literatura polska wobec Zagłady 1939–1968
    (główny wykonawca projektu: prof. dr hab. Sławomir Buryła, 2006 - 2009)

    Grant Komitetu Badań Naukowych realizowany razem z IBL PAN, UW, ŻIH.

    Efektem prac zespołu grantowego będzie pierwsza w polskim piśmiennictwie monografia literatury polskiej wobec Zagłady obejmująca lata 1939–1968. Druk książki przewidziano na maj 2013 roku. Zamiarem autorów jest doprowadzenie w najbliższych latach do powstania kolejnej, o wiele obszerniejszej, trzytomowej monografii obejmującej lata 1968–2010. Zespół, niedawno stworzony w tym celu, ma omówić zagadnienie Zagłady w szerokim kontekście literatury, prasy, filmu, sztuk plastycznych.

  • Regionalizm w badaniach literackich - tradycja i nowe orientacje
    (kierownik projektu: prof. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (Uniwersytet Zielonogórski)

    (główni wykonawcy: prof. dr hab. Zbigniew Chojnowski (UWM), dr hab. Elżbieta Rybicka (Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Danuta Zawadzka, prof. UwB, dr hab.  Wojciech Browarny, prof. UWr, dr hab. Daniel Kalinowski, prof. AP).

    Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (konkurs OPUS) obejmuje zespołowe przedsięwzięcie badawcze realizowane pod patronatem Komitetu Nauk o Literaturze, Polskiej Akademii Nauk przez pracowników naukowych reprezentujących różne ośrodki akademickie i specjalizujących się w badaniach literatury regionalnej. Celem projektu jest zbadanie tradycji badań regionalistycznych, rozpoznanie sytuacji regionalizmu w Polsce po 1989 r. i na tej podstawie opracowanie nowatorskiej, kompleksowej i interdyscyplinarnej koncepcji badań regionalnych. Temu celowi podporządkowana jest rekonceptualizacja obszaru badawczego w perspektywie nowych orientacji w światowej humanistyce: badań antropologiczno-kulturowych, zwrotu topograficznego i związanej z nim geografii kulturowej, geopoetyki, etnopoetyki, komparatystyki, badań feministycznych, a także problematyki pamięci zbiorowej i kulturowej czy postpamięci. Dodatkowym efektem działań zespołu badawczego będzie zainicjowanie regionalnej komparatystyki – jako dziedziny integrującej badania interdyscyplinarne w obszarze literaturoznawstwa.