Historia - studia licencjackie

FORMA STUDIÓW:
Studia stacjonarne


CZAS TRWANIA STUDIÓW:
3 lata > 6 semestrów wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów (m.in. historia starożytna, średniowieczna, nowożytna, XIX wieku, XX wieku, vademecum stu-diów historycznych, nauki pomocnicze historii i wiele innych ciekawych przedmio-tów).

ZASADY REKRUTACJI:
W systemie „nowej matury”: na podstawie konkursu (rankingu) sumy % punktów uzyskanych z przedmiotów ob-jętych postępowaniem kwalifikacyjnym, w części pisemnej egzaminu matural-nego (3 do wyboru) z przedmiotów: geografia, historia, język polski, język obcy nowożytny, matematyka, wiedza o społeczeństwie. Konkurs (ranking) średniej ocen uzyskanych z przedmio-tów na egzaminie dojrzałości występują-cych na świadectwie dojrzałości: histo-ria lub wiedza o społeczeństwie, geo-grafia lub matematyka, język polski lub język obcy nowożytny. W systemie „sta-rej matury” na podstawie konkursu (ran-kingu) średniej ocen uzyskanych na świadectwie dojrzałości z 3 przedmio-tów objętych postępowaniem kwalifika-cyjnym. W przypadku występowania na świadectwie kilku ocen z jednego przed-miotu, do obliczenia średniej ogólnej przyjmuje się średnią arytmetyczną wszystkich ocen z tego przedmiotu (końcowej klasyfikacji w szkole średniej oraz uzyskane na egzaminie dojrzało-ści). W przypadku niewystępowania na świadectwie dojrzałości lub ukończenia szkoły średniej oceny z przedmiotu ob-jętego postępowaniem kwalifikacyjnym, do obliczenia średniej ocen uwzględnia się 0 (zero) punktów z przedmiotu.

CEL KSZTAŁCENIA:
Absolwent jest przygotowany do pracy w placówkach muzealnych, oświatowych, kulturalnych, w obsłu-dze ruchu turystycznego w skali krajo-wej oraz w państwach UE i Europy Wschodniej, w organizacjach admini-stracji samorządowej, państwowej i or-ganizacjach pozarządowych. Może zdobywać dodatkowe kwalifikacje praktyczne w toku pracy w instytu-cjach kultury, wydawnictwach, redak-cjach czasopism, środkach maso-wego przekazu. Absolwent może pod-jąć pracę w jednostkach, w których wymagana jest sprawność w kontak-tach interpersonalnych, umiejętność analitycznego i kreatywnego myślenia w rozwiązywaniu problemów zawodo-wych, łatwość dostosowywania się do nowych sytuacji i ról zawodowych, umiejętność argumentacji, przekony-wania oraz negocjowania. Absolwent ma możliwość kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia oraz na studiach podyplomowych. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Dobór przedmiotów oraz liczba godzin opiera się na standardach ministe-rialnych. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci otrzymują rozległą i zróżnico-waną wiedzę na temat historii Polski i świata, poznają warsztat i narzędzia pracy historyka oraz nabywają umiejętności przydatne w przyszłym życiu zawodowym.
Na program studiów składają się przedmioty podstawowe (Vademecum studiów historycznych, Nauki pomocnicze historii), przedmioty kierunkowe (Histo-ria starożytna, Prahistoria ziem polskich, Historia średniowieczna powszechna, Hi-storia średniowieczna Polski, Historia nowożytna powszechna, Historia nowożytna Polski, Historia nowoczesna powszechna, Historia nowoczesna Polski, Historia powszechna XX w., Historia Polski XX w.), przedmioty specjalnościowe (Psycho-logia, Pedagogika, Dydaktyka, Emisja głosu), przedmioty specjalizacyjne (prose-minaria, seminaria, wykłady ogólnouczelniane, wykłady monograficzne). Studen-tów I stopnia dotyczą także przedmioty z grupy: wymagania ogólne (Historia filo-zofii, Język obcy nowożytny, Technologia informacyjna, Wychowanie fizyczne).
Studenci zobligowani są do zrealizowania praktyki zawodowej w wymiarze 4 tygodni (w łącznej liczbie 160 godzin), za co uzyskują 6 punktów ECTS. Student może przystąpić do odbywania praktyki nie wcześniej niż po ukończeniu I roku studiów.
Przykładowe miejsca odbywania praktyki: administracja państwowa i sa-morządowa; instytucje i organizacje o zasięgu krajowym i międzynarodowym; in-stytucje edukacyjne, muzealne i kulturalne; wydawnictwa i środki masowego prze-kazu; instytucje finansowe; instytucje oparte na wolontariacie, zajmujące się pro-blemami społecznymi.
Zgodnie z planem studiów oraz zgodnie z wymogami w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student, przygotowujący się do wykonywania zawodu nauczyciela, zobowiązany do odby-cia praktyki w wymiarze 160 godzin/6 ECTS.
Studia będą kończyć się złożeniem pracy dyplomowej (licencjackiej), pisa-nej w ramach seminariów naukowych pod kierunkiem profesorów oraz doktorów habilitowanych posiadających dorobek naukowy i dydaktyczny w zakresie historii.

OBSZARY ZATRUDNIENIA:
Absolwent studiów I stopnia jest przygotowany do pracy w placówkach muzealnych, oświatowych, kulturalnych oraz szkolnictwie – po ukończeniu spe-cjalności nauczycielskiej II stopnia (zgodnie ze standardami kształcenia przygo-towującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Oferta podjęcia pracy przez absolwenta poszerza się w istotnym zakresie dzięki uczestnictwu w zajęciach specjalizacyjnych w trakcie trwania studiów. Może zdobywać węższe kwalifika-cje praktyczne w toku pracy w instytucjach kultury, wydawnictwach, redakcjach czasopism, środkach masowego przekazu.