Egzamin dyplomowy
Zagadnienia na egzamin dyplomowy: studia licencjackie #dziks
- Etapy rozwoju mediów na przestrzeni dziejów
- Polski system medialny (struktura, ewolucja)
- Typologia systemów medialnych na świecie
- Polskie media poza granicami Polski oraz ich rola wobec kraju i emigracji (1945-1989)
- Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku
- Media Warmii i Mazur (historia, przykłady, funkcje)
- Zmierzch gazet i czasopism tradycyjnych (przyczyny i skutki)
- Media publiczne w Polsce (misja, struktura, przykłady)
- Media masowe (definicje, historia, cechy)
- Media masowe w systemie politycznym – doktryny medialne
- Stowarzyszenia dziennikarzy w Polsce
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (prerogatywy i zadania)
- Radio i telewizja w Polsce – charakterystyka głównych nadawców
- Podstawowe prawa i obowiązki dziennikarzy
- Media obywatelskie i ich rola w społeczeństwie
- Główne modele komunikowania
- Funkcje komunikacji wizualnej
- Komunikacja werbalna a niewerbalna
- Komunikacja publiczna w epoce postmodernizmu
- Kampania reklamowa (pojęcie, etapy)
- Zasady i techniki negocjacji
- Sposoby przeciwstawiania się manipulacji w mediach
- Rodzaje komunikacji społecznej
- Poprawność polityczna we współczesnej komunikacji publicznej
- Procesy rozwojowe w języku współczesnej wypowiedzi dziennikarskiej
- Komunikacja międzykulturowa w XX-XXI w. (definicje, bariery, klasyfikacja kultur)
- Pojęcie znaku i kodu. Typy kodów
- Tekst a obraz w dyskursie dziennikarskim
- Podstawowe środki propagandy
- Narzędzia marketingu internetowego
- Zjawisko tabloidyzacji mediów
- Społeczne konsekwencje rozwoju internetu
- Oddziaływanie internetu na psychikę użytkowników
- Retoryka we współczesnym życiu publicznym
- Rola erystyki w telewizyjnych programach publicystycznych
- Chwyty erystyczne według Arthura Schopenhauera (wybrane przykłady)
- Cechy nowych mediów według Lva Manovicha
- Etapy internetowej produkcji materiałów wideo
- Praktyczne wykorzystanie mediów społecznościowych w dziennikarstwie i komunikacji społecznej
- Video art jako sztuka mediów (charakterystyka twórczości dwóch wybranych artystów lub artystek)
- Charakterystyka wybranego nurtu w filmowym dokumentalizmie
- Formy komunikowania kulturowego w internecie (odnośnie dziedzin sztuki lub instytucji kultury)
- Różnice między interaktywnością funkcjonalną a poznawczą
- Wskaźniki efektywnej komunikacji w mediach społecznościowych
- Charakterystyka retoryki proceduralnej
- Informacyjne gatunki dziennikarskie (klasyfikacja, funkcje, charakterystyka wzorców gatunkowych)
- Publicystyczne gatunki dziennikarskie (klasyfikacja, funkcje, charakterystyka wzorców gatunkowych)
- News, fake news, deep fake news (definicje, przykłady)
- Budowa informacji dziennikarskiej: prasowej, radiowej i telewizyjnej
- Fotografia jako gatunek dziennikarski (historia, klasyfikacja, funkcje)
- Reportaż książkowy, prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny (analiza porównawcza)
- Charakterystyka twórczości wybranych felietonistek i felietonistów
- Charakterystyka twórczości wybranych reporterek i reporterów
- Polskie wybitne dziennikarski i dziennikarze XX i XXI wieku
- Porównanie i charakterystyka wybranych czasopism społeczno-kulturalnych
- Źródła informacji dziennikarskiej
- Współczesna komunikacja naukowa
- Technologie informacyjne w humanistyce i naukach społecznych
- Metody badań mediów
- Audyt strony internetowej (typy, cele)
Zagadnienia na egzamin dyplomowy: studia magisterskie #dziks
- Zjawisko mediatyzacji życia społecznego
- Media lokalne i środowiskowe w Polsce i na świecie
- Polskie media poza granicami kraju
- Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku
- Różnice i podobieństwa pomiędzy prasą tradycyjną a prasą elektroniczną
- Media i ich rola w kreowaniu rzeczywistości politycznej na Warmii i Mazurach
- Konwergencja mediów (typy, przyczyny, przejawy, konsekwencje)
- Problemy etyczne w pracy dziennikarza
- Ochrona prawna utworów dziennikarskich
- Estetyzacja w mediach i współczesnej komunikacji społecznej
- Metody badań mediów
- Narzędzia public relations
- Kryzysowe public relations
- Funkcje mediów
- Media w perspektywie determinizmu technologicznego
- Tygodniki opinii (klasyfikacja, funkcje, przykłady)
- Zasady retoryki reklamy
- Teoria spirali milczenia
- Wybrane teorie komunikacji
- Mediatyzacja współczesnej polityki
- Wizerunek (reputacja, prestiż, tożsamość)
- Komunikacyjne aspekty kultury korporacyjnej
- Komunikacja wizerunkowa a propaganda
- Wizerunek równoległy według Wojciecha Budzyńskiego
- Komunikacja wizerunkowa w modelu 4P i modelu 4C
- Efekt aureoli
- Efekt AIDA
- Reklama wizerunkowa
- Rola mediów w demokracji
- Analiza SWOT w komunikacji wizerunkowej
- Narzędzia corporate identity (corporate design)
- Media obywatelskie (misja, rola w systemie medialnym)
- Język współczesnych mediów
- Estetyzacja mediów oraz estetyzacja w mediach na wybranych przykładach
- Estetyka przekazów audiowizualnych (na przykładzie form gatunkowych telewizji)
- Strategie komunikacyjne paleotelewizji i neotelewizji
- Wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie wizerunku medialnego dziennikarza
- Kategoria skandalu w internecie
- Zjawisko profesjonalizacji blogosfery
- Scenariusz małej formy audiowizualnej w teorii i praktyce
- Telewizja realności i jej formy gatunkowe
- Wybitne polskie dziennikarki i dziennikarze i XX i XXI wieku
- Literatura faktu (status gatunkowy i różnorodność formalna)
- Media wobec globalnych kryzysów współczesności
- Dziennikarstwo obywatelskie (misja, warsztat, twórcy)
- Dziennikarstwo śledcze (historia, warsztat, twórcy)
- Słuchowisko radiowe (historia, warsztat, twórcy)
- Podcast (typologia, warsztat, przykłady)
- Blog, vlog jako narzędzia pracy dziennikarza
- Struktura materiału informacyjnego i reportażowego w mediach audialnych
- Struktura materiału informacyjnego i reportażowego w mediach audiowizualnych
- Współczesna komunikacja naukowa i technologie informacyjne w humanistyce i naukach społecznych
- Obszary zarządzania marką w modelu pryzmatycznym Jeana Noëla Kapferera
- Archetypy marki
- Gatekeeping (zasady, cele, przykłady)
- Aspekty prawne komunikacji wizerunkowej
- Film dokumentalny a reportaż (podobieństwa i różnice)
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza
- Zarządzanie wizerunkiem w mediach społecznościowych
- Etyka komunikacji społecznej