Egzamin dyplomowy

 

Zagadnienia na egzamin dyplomowy: studia licencjackie #dziks

  1. Etapy rozwoju mediów na przestrzeni dziejów
  2. Polski system medialny (struktura, ewolucja)
  3. Typologia systemów medialnych na świecie
  4. Polskie media poza granicami Polski oraz ich rola wobec kraju i emigracji (1945-1989)
  5. Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku
  6. Media Warmii i Mazur (historia, przykłady, funkcje)
  7. Zmierzch gazet i czasopism tradycyjnych (przyczyny i skutki)
  8. Media publiczne w Polsce (misja, struktura, przykłady)
  9. Media masowe (definicje, historia, cechy)
  10. Media masowe w systemie politycznym – doktryny medialne
  11. Stowarzyszenia dziennikarzy w Polsce
  12. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (prerogatywy i zadania)
  13. Radio i telewizja w Polsce – charakterystyka głównych nadawców
  14. Podstawowe prawa i obowiązki dziennikarzy
  15. Media obywatelskie i ich rola w społeczeństwie
  16. Główne modele komunikowania
  17. Funkcje komunikacji wizualnej
  18. Komunikacja werbalna a niewerbalna
  19. Komunikacja publiczna w epoce postmodernizmu
  20. Kampania reklamowa (pojęcie, etapy)
  21. Zasady i techniki negocjacji
  22. Sposoby przeciwstawiania się manipulacji w mediach
  23. Rodzaje komunikacji społecznej
  24. Poprawność polityczna we współczesnej komunikacji publicznej
  25. Procesy rozwojowe w języku współczesnej wypowiedzi dziennikarskiej
  26. Komunikacja międzykulturowa w XX-XXI w. (definicje, bariery, klasyfikacja kultur)
  27. Pojęcie znaku i kodu. Typy kodów
  28. Tekst a obraz w dyskursie dziennikarskim
  29. Podstawowe środki propagandy
  30. Narzędzia marketingu internetowego
  31. Zjawisko tabloidyzacji mediów
  32. Społeczne konsekwencje rozwoju internetu
  33. Oddziaływanie internetu na psychikę użytkowników
  34. Retoryka we współczesnym życiu publicznym
  35. Rola erystyki w telewizyjnych programach publicystycznych
  36. Chwyty erystyczne według Arthura Schopenhauera (wybrane przykłady)
  37. Cechy nowych mediów według Lva Manovicha
  38. Etapy internetowej produkcji materiałów wideo
  39. Praktyczne wykorzystanie mediów społecznościowych w dziennikarstwie i komunikacji społecznej
  40. Video art jako sztuka mediów (charakterystyka twórczości dwóch wybranych artystów lub artystek)
  41. Charakterystyka wybranego nurtu w filmowym dokumentalizmie
  42. Formy komunikowania kulturowego w internecie (odnośnie dziedzin sztuki lub instytucji kultury)
  43. Różnice między interaktywnością funkcjonalną a poznawczą
  44. Wskaźniki efektywnej komunikacji w mediach społecznościowych
  45. Charakterystyka retoryki proceduralnej
  46. Informacyjne gatunki dziennikarskie (klasyfikacja, funkcje, charakterystyka wzorców gatunkowych)
  47. Publicystyczne gatunki dziennikarskie (klasyfikacja, funkcje, charakterystyka wzorców gatunkowych)
  48. News, fake news, deep fake news (definicje, przykłady)
  49. Budowa informacji dziennikarskiej: prasowej, radiowej i telewizyjnej
  50. Fotografia jako gatunek dziennikarski (historia, klasyfikacja, funkcje)
  51. Reportaż książkowy, prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny (analiza porównawcza)
  52. Charakterystyka twórczości wybranych felietonistek i felietonistów
  53. Charakterystyka twórczości wybranych reporterek i reporterów
  54. Polskie wybitne dziennikarski i dziennikarze XX i XXI wieku
  55. Porównanie i charakterystyka wybranych czasopism społeczno-kulturalnych
  56. Źródła informacji dziennikarskiej
  57. Współczesna komunikacja naukowa
  58. Technologie informacyjne w humanistyce i naukach społecznych
  59. Metody badań mediów
  60. Audyt strony internetowej (typy, cele)

 

Zagadnienia na egzamin dyplomowy: studia magisterskie #dziks

  1. Zjawisko mediatyzacji życia społecznego
  2. Media lokalne i środowiskowe w Polsce i na świecie
  3. Polskie media poza granicami kraju
  4. Główne kierunki transformacji systemu mediów po 1989 roku
  5. Różnice i podobieństwa pomiędzy prasą tradycyjną a prasą elektroniczną
  6. Media i ich rola w kreowaniu rzeczywistości politycznej na Warmii i Mazurach
  7. Konwergencja mediów (typy, przyczyny, przejawy, konsekwencje)
  8. Problemy etyczne w pracy dziennikarza
  9. Ochrona prawna utworów dziennikarskich
  10. Estetyzacja w mediach i współczesnej komunikacji społecznej
  11. Metody badań mediów
  12. Narzędzia public relations
  13. Kryzysowe public relations
  14. Funkcje mediów
  15. Media w perspektywie determinizmu technologicznego
  16. Tygodniki opinii (klasyfikacja, funkcje, przykłady)
  17. Zasady retoryki reklamy
  18. Teoria spirali milczenia
  19. Wybrane teorie komunikacji
  20. Mediatyzacja współczesnej polityki
  21. Wizerunek (reputacja, prestiż, tożsamość)
  22. Komunikacyjne aspekty kultury korporacyjnej
  23. Komunikacja wizerunkowa a propaganda
  24. Wizerunek równoległy według Wojciecha Budzyńskiego
  25. Komunikacja wizerunkowa w modelu 4P i modelu 4C
  26. Efekt aureoli
  27. Efekt AIDA
  28. Reklama wizerunkowa
  29. Rola mediów w demokracji
  30. Analiza SWOT w komunikacji wizerunkowej
  31. Narzędzia corporate identity (corporate design)
  32. Media obywatelskie (misja, rola w systemie medialnym)
  33. Język współczesnych mediów
  34. Estetyzacja mediów oraz estetyzacja w mediach na wybranych przykładach
  35. Estetyka przekazów audiowizualnych (na przykładzie form gatunkowych telewizji)
  36. Strategie komunikacyjne paleotelewizji i neotelewizji
  37. Wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie wizerunku medialnego dziennikarza
  38. Kategoria skandalu w internecie
  39. Zjawisko profesjonalizacji blogosfery
  40. Scenariusz małej formy audiowizualnej w teorii i praktyce
  41. Telewizja realności i jej formy gatunkowe
  42. Wybitne polskie dziennikarki i dziennikarze i XX i XXI wieku
  43. Literatura faktu (status gatunkowy i różnorodność formalna)
  44. Media wobec globalnych kryzysów współczesności
  45. Dziennikarstwo obywatelskie (misja, warsztat, twórcy)
  46. Dziennikarstwo śledcze (historia, warsztat, twórcy)
  47. Słuchowisko radiowe (historia, warsztat, twórcy)
  48. Podcast (typologia, warsztat, przykłady)
  49. Blog, vlog jako narzędzia pracy dziennikarza
  50. Struktura materiału informacyjnego i reportażowego w mediach audialnych
  51. Struktura materiału informacyjnego i reportażowego w mediach audiowizualnych
  52. Współczesna komunikacja naukowa i technologie informacyjne w humanistyce i naukach społecznych
  53. Obszary zarządzania marką w modelu pryzmatycznym  Jeana Noëla Kapferera
  54. Archetypy marki
  55. Gatekeeping (zasady, cele, przykłady)
  56. Aspekty prawne komunikacji wizerunkowej
  57. Film dokumentalny a reportaż (podobieństwa i różnice)
  58. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy dziennikarza
  59. Zarządzanie wizerunkiem w mediach społecznościowych
  60. Etyka komunikacji społecznej