Program praktyki logopedycznej

Program praktyki zawodowej dla studentów kierunku LOGOPEDIA – studia I stopnia

 

Zgodnie z planem studiów i standardami kształcenia przygotowującego
do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy ustala się następujące zasady oraz wytyczne dotyczące przebiegu i zaliczenia praktyki zawodowej w ramach studiów I stopnia (licencjackich) na kierunku logopedia UWM w Olsztynie.

1. Termin: praktyka zawodowa realizowana jest po zaliczeniu IV semestru. Powinna być zrealizowana i rozliczona po zakończeniu V semestru studiów.

2. Miejsce realizacji praktyk: praktyki zawodowe odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela
są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, w szczególności w szkołach specjalnych
i oddziałach specjalnych.

3. Wymiar godzinowy praktyk: 120 godzin. Praktykę można podzielić i odbywać
ją w różnych placówkach systemu oświaty.

4. Podstawowe obowiązki studenta: W czasie trwania praktyki studenci zobowiązani są do hospitowania i prowadzenia określonej w regulaminie ilości zajęć logopedycznych. Podczas całej praktyki studenci winni podporządkować się poleceniom swoich przełożonych, tj. opiekuna praktyki i zwierzchnika placówki. Student przebywający w placówce podlega dyscyplinie obowiązującej pracowników danej placówki. Student ma obowiązek godnie reprezentować Uczelnię.

5. Cele ogólne praktyki:

-        poznanie specyfiki pracy logopedycznej oraz zakresu obowiązków związanych
z wykonywaniem zawodu logopedy,

-        zestawienie zdobytej w toku studiów teoretycznej wiedzy logopedycznej, psychologicznej i pedagogicznej z praktyką,

-        zdobycie osobistego doświadczenia składającego się na tzw. warsztat logopedy przede wszystkim w zakresie: obserwacji i prowadzenia diagnozy logopedycznej, terapii logopedycznej, działań profilaktyki logopedycznej,

-        poznanie dzieci w różnym wieku poprzez obserwacje i prowadzenie zajęć,

-        analizowanie relacji pomiędzy dzieckiem a logopedą w procesie terapeutycznym.

-        gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą
z uczniami, zarządzaniem grupą uczniów i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb, w tym logopedycznych

-        rozwijanie kompetencji w zakresie planowania, organizacji, prowadzenia
i dokumentowania przebiegu zajęć logopedycznych,

-        kształtowanie kompetencji społecznych przyszłych logopedów poprzez wyrobienie odpowiedniego stosunku do zawodu i obowiązków z nim związanych,

-        poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy
i procedur obowiązujących w placówkach zatrudniających logopedów.

6. Organizacja i przebieg praktyki:

Student samodzielnie dokonuje wyboru placówki oświatowej prowadzącej zajęcia logopedyczne, w której odbywa praktykę pod opieką doświadczonego logopedy. Zaleca się, by opiekunem praktyki - logopedą prowadzącym - była osoba z minimum czteroletnią praktyką
w zawodzie.

Student udostępnia opiekunowi praktyki niniejszy program praktyki.

Praktyka jest realizowana w okresie wakacji (w zależności od czasu pracy logopedy,
u którego odbywa się praktyka) lub podczas roku akademickiego, przy czym termin realizacji praktyki nie może kolidować z zajęciami dydaktycznymi.

Studenci w czasie odbywania praktyki powinni:

6. 1. Obserwować 40 godzin zajęć logopedycznych;

6. 2. Samodzielnie przeprowadzić 40 godzin zajęć logopedycznych;

6.3.  40 godzin przeznacza się na zapoznanie z dokumentacją placówki oświatowej, spotkania z pedagogiem szkolnym i inne wyznaczone przez opiekuna zadania związane
z procesem nauczania i wychowania (np. aktywne uczestniczenie w życiu placówki w postaci dyżurów, wycieczek, rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami, koła zainteresowań, apele
i uroczystości, przygotowywanie pomocy logopedycznych itp.), zadania związane
z przygotowaniem dokumentacji z przebiegu praktyki, konstruowanie konspektów zajęć, omawianie zajęć przygotowywanych i przeprowadzonych z opiekunem.

Warunkiem przystąpienia do realizacji praktyki jest zawarcie umowy między Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie a daną instytucją lub osobą fizyczną, która podejmuje się opieki nad studentem praktykantem. Kwestie formalne związane z organizacją praktyki student prowadzi w porozumieniu z Wydziałowym Ośrodkiem Wspierania Dydaktyki (WOWD).

Każdy student prowadzi w czasie trwania praktyki dziennik praktyki, który otrzymuje na wydziale (z WOWD) i w którym zapisuje realizację poszczególnych godzin praktyki logopedycznej.

Dziennik praktyk powinien zawierać:

- relację z przebiegu hospitowanych zajęć logopedycznych z uwzględnieniem informacji na temat uczestników zajęć (płeć, wiek, rozpoznanie logopedyczne) oraz celów
i tematu zajęć, potwierdzoną podpisem logopedy – opiekuna z ramienia placówki,

- krótki opis zajęć prowadzonych samodzielnie, zatwierdzone podpisem logopedy – opiekuna, z uwzględnieniem informacji na temat uczestników zajęć (płeć, wiek, rozpoznanie logopedyczne) oraz tematu zajęć (rozszerzeniem tego opisu jest konspekt zajęć prowadzonych samodzielnie, załączony do dzienniczka praktyk),

- krótką informację na temat godzin przeznaczonych na wypełnianie zadań opisanych w punkcie 6.3 niniejszego programu,

- opinię na temat przebiegu praktyk sporządzoną przez opiekuna – logopedę
w dzienniku praktyk, która może zawierać również ocenę.

Łączna liczba godzin opisana w dzienniku praktyk powinna wynosić 120.

Odbycie praktyki potwierdza logopeda – opiekun ze strony placówki, w której jest realizowana praktyka oraz zwierzchnik tejże placówki (wymagana jest pieczęć i podpis).

UW AGA: Oprócz wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych studenta, ocenie podlega również postawa studenta wobec podopiecznych, rodziców dziecka, opiekunów pacjenta, logopedy – opiekuna praktyk, zwierzchników i pracowników placówki, w której odbywa się praktyka, oraz stosunek studenta do wykonywanych zajęć, kultura osobista studenta, kultura słowa, punktualność i zainteresowanie istotą praktyki. Niewłaściwe zachowanie studenta w wymienionych obszarach może stanowić podstawę do niezaliczenia praktyk.

7. Zaliczenie praktyk: Praktyka stanowi integralną część studiów, zgodnie
z zatwierdzonymi planami oraz programami kształcenia i podlega obowiązkowemu zaliczeniu w semestrze VI. Zaliczenie praktyki jest warunkiem ukończenia studiów. Zaliczenia praktyk dokonuje kierunkowy opiekun praktyk. Warunkiem zaliczenia praktyki przez koordynatora
dr Magdalenę Osowicką-Kondratowicz jest przedstawienie następującej dokumentacji:

  • · dziennika praktyk z wypełnionymi rubrykami (pieczątki, podpisy, rozpisanie przebiegu praktyki z uwzględnieniem wszystkich działań praktykanta tak, by łączna suma działań dawała liczbę 120 godzin) oraz pozytywną opinią nauczyciela-opiekuna o pracy studenta;
  • · konspektów 40 zajęć logopedycznych odpowiadających zajęciom samodzielnie prowadzonym wpisanym do dziennika praktyk; zajęcia powinny być różnorodne, choć dopuszcza się możliwość przeprowadzenia  tych samych zajęć logopedycznych (tj. zajęć prowadzonych w oparciu o ten sam konspekt) z więcej niż jednym dzieckiem, co powinno być odnotowane w nagłówku konspektu.

Studenta obowiązuje również przedstawienie dokumentacji praktyki wymaganej przez Wydziałowy Ośrodek Wspierania Dydaktyki.

8. Zalecenia dotyczące opieki nad studentami dla logopedów – opiekunów

1. Prosi się opiekunów praktyk o sukcesywne omawianie ze studentami zajęć logopedycznych hospitowanych przez studentów oraz zajęć prowadzonych przez studentów.

2. Zaleca się opiekunom sporządzenie opinii o zakresie zadań wykonanych w ramach praktyk oraz o merytorycznym i metodycznym przygotowaniu studentów do zawodu logopedy wraz z oceną postawy studenta wobec podopiecznych, współpracowników i wykonywanych obowiązków. Opinię należy zapisać w dzienniczku praktyk i potwierdzić pieczątką własną
lub placówki oraz własnoręcznym podpisem
.

 

Nauczyciele akademiccy wyrażają podziękowania dyrekcji oraz opiekunom praktykantów za trud organizacji praktyki. Państwa praca, w tym opieka merytoryczna i metodyczna nad studentami pozwoli na przygotowanie ich do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci.

 Pobierz 

Sporządziła: dr M. Osowicka-Kondratowicz