Narodowe Centrum Nauki

Projekty realizowane na Wydziale Humanistycznym:

 

1. Projekt: Naukowcy na wczesnym etapie kariery w dziedzinach artystycznych, humanistycznych i teologicznych: postawy i zachowania związane z komunikacją naukową.

Nr projektu: 2022/45/B/HS2/00041

Kwota dofinansowania: 181 902,00 zł

Kierownik: prof. dr hab. Marzena Świgoń

Okres realizacji: 01.03.2023 - 28.02.2026

 

Streszczenie:

Proponowany projekt ma na celu dogłębne i kompleksowe zrozumienie zmieniających się postaw i zachowań w zakresie komunikacji naukowej oraz życia zawodowego polskich badaczy rozpoczynających karierę naukową w dziedzinach: sztuki, nauk humanistycznych i teologicznych, który to temat był dotychczas całkowicie zaniedbany. Chodzi o postawy i zachowania młodych badaczy związane m.in. z szukaniem i wykorzystywaniem informacji naukowej, cytowaniem, publikowaniem, rozpowszechnianiem, recenzowaniem oraz budowaniem reputacji.

Co ważne, celem jest również ustalenie, czy sytuacja młodych badaczy zmienia się m.in. w wyniku burzliwego otoczenia zewnętrznego, w szczególności pandemii COVID 19 i innych (wojna w Ukrainie, postępująca inflacja), a także w wyniku reformy nauki w Polsce i powołania nowych dyscyplin naukowych w 2018 r. , jak też wprowadzenia nowych zasad oceny naukowców.

W ramach projektu zastosowano powtórne wywiady pogłębione oraz wyczerpujący przegląd literatury. Projekt ma również na celu porównanie młodych badaczy z powyższych trzech dziedzin z ich rodakami z pozostałych pięciu, czyli dziedziny nauk ścisłych, inżynieryjnych, medycznych, rolniczych i społecznych, którzy byli respondentami w dwóch naszych wcześniejszych projektach międzynarodowych: Harbingers (finansowanym przez The Publishing Research Consortium & CIBER Research Ltd.; 2015-2018 https://ciber-research.com/harbingers.html), a także Harbingers_2 z kontekstem pandemii (finansowanym przez The A.P. Sloan Foundation; 2020-2022 http://ciber-research.com/harbingers-2/).

Niniejszy projekt stanowi krajową kontynuację tych dwóch projektów prowadzonych w siedmiu krajach, tym razem w odniesieniu do polskich przedstawicieli wcześniej nieanalizowanych dyscyplin naukowych, a także z uwzględnieniem polskiej specyfiki środowiska naukowego.

Biorąc pod uwagę fakt, że młodzi naukowcy stanowią bardzo liczną, wrażliwą i strategiczną grupę badaczy (przyszli profesorowie), ważne jest, abyśmy wszyscy rozumieli, jak sobie radzą? Jak się komunikują w nauce? Czy są zwiastunami fundamentalnych zmian w komunikacji naukowej? Czy różnią się swoimi postawami i zachowaniami od młodych przedstawicieli nauk ścisłych, inżynieryjnych, medycznych, rolniczych i społecznych, a zatem wymagają szczególnej uwagi w odniesieniu do takich kwestii, jak np. platformy pomagające w budowaniu reputacji? Ponadto, jako że wielu z nich to millenialsi, czy wnoszą oni ze sobą nowe sposoby zachowania, które powinny zwrócić uwagę starszych naukowców, wydawców, fundatorów oraz decydentów ze świata polityki i kultury?