Prof. dr hab. Mieczysław Jagłowski

Prof. dr hab. Mieczysław Jagłowski
mjag@uwm.edu.pl
- Prace dyplomowe oraz tytuły i stopnie naukowe
- praca magisterska pt. „Filozofia José Ortegi y Gasseta”, obroniona w 1985 r w. MIFiS UMCS w Lublinie; promotor: prof. Stanisław Jedynak;
- praca doktorska pt. „Filozofia racjowitalizmu Juliána Maríasa. Poznanie – życie – człowiek”, obroniona w 1994 r. w IFiS PAN w Warszawie; promotor: prof. hab. Eugeniusz Górski.
- praca habilitacyjna pt. „Realizm transcendentalny Xaviera Zubiriego”; kolokwium habilitacyjne odbyło się w 2001 r. na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie;
- książka profesorska pt. „Zarys historii filozofii hiszpańskiej. Nurty i szkoły”; tytuł profesora uzyskałem w 2013 r.
2. Wybrane publikacje
Życie i rozum. Filozofia racjowitalizmu Juliána Maríasa, Wydawnictwo ART, Olsztyn 1998;
Realizm transcendentalny Xaviera Zubiriego, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000;
Zagadnienie poznania radykalnego w filozofii Szkoły Madryckiej, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 39 (2003), 81-98;
María Zambrano: anamneza i filozofia poetyckiego zbawienia, Adam Marszałek; Toruń 2009;
Zarys historii filozofii hiszpańskiej. Nurty i szkoły, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2013;
Szkic o związkach portugalskiej etnologii i antropologii z polityką, „Etnografia Polska” 62, nr (1-2 (2018), 233-54;
W zmierzchającym Ogrodzie. Utopia i praktyka społeczna Vasco de Quirogi w Nowym Świecie, „ Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 146, nr 1 (2019), 23-41;
Malinche: kochanka konkwistadora, zdrajczyni, matka narodu, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 40, nr 1 (2019), 175-88;
Ku solidarnemu życiu. Latynoamerykański ruch zmiany społecznej ufundowany na idei solidarnej ekonomii, „Studia Polityczne” 49, nr 4 (2021), 87-106;
Zbrodnia i kara w świetle V Księgi Ordynacji Filipińskich, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 74, nr 1 (2022), 225-50.
3. Udział w konferencjach zagranicznych i międzynarodowych:
- Las Primeras Jornadas de Diálogo Filosófico, Madrid 1995, ref. „El nivel histórico y el porvenir del raciovitalismo”;
- Coloquio „Actualidad del pensamiento de José Ortega y Gasset”, Instituto Cervantes, Warszawa 2002, ref.„El pensamiento filosófico español en el siglo XX: José Ortega y Gasset, Julián Marías y María Zambrano”;
- II Congreso Internacional del Centenario de María Zambrano: „Crisis cultural y compromiso civil en María Zambrano, Madrid 2004, ref. „Posibilidad de la ética en la filosofía de María Zambrano”;
- XV Seminario de la Filosofía Española e Iberoamericana. „La mujer y la Filosofía Hispánica”, Salamanca 2006, ref. „María Zambrano, Paul Ricoeur y Mircea Eliade: la razón en el tiempo”;
- Ref. „María Zambrano y la fenomenología”, Centro Español de Miami (USA) 2010;
- Jornadas Sobre el Pensamiento de Julián Marías, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación, Universitat de Valéncia 2010, ref. „Julián Marías y la filosofía de nuestro tiempo”;
- V Międzynarodowy Kongres Religioznawczy „Religie w dialogu kultur. Reformacja – Dialog – Kultury”, Toruń 2027, ref. „Rytuały republiki. Pierwsza Republika Portugalska (1910-1926) jako religia obywatelska”;
- Międzynarodowa Konferencja „Myśl filozoficzno-społeczna w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej”, Lublin 2018, ref. „Más allá de los límites del neoliberalismo: las perspectivas latinoamericanas”;
- X Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Religia a rozum”, Poznań 2019; ref. „Racjonalność języka jako granica przekazu religijnego (na przykładzie ewangelizacji Nowego Świata)”.
Zainteresowania filozoficzne: iberyjska i iberoamerykańska myśl filozoficzna i społeczna; filozofia współczesna; filozofia religii; mityczno-religijne podstawy projektów politycznych i społecznych.
Przez dłuższy czas zajmowałem się hiszpańską filozofią, zwłaszcza myślą wywodzącej się od José Ortegi y Gasseta filozoficznej Szkoły Madryckiej, nie stroniłem jednak od jej innych nurtów. Na te manowce zwabili mnie, najpierw rzucając na mnie urok, hiszpańscy poeci i malarze.
Dało mi to pretekst do kilku dłuższych pobytów w Hiszpanii, co, poza zaspokojeniem moich czysto naukowych ambicji, należy do najlepszych stron zawodu, który z radością wykonuję. Od pewnego czasu odczuwałem potrzebę ogarnięcia spojrzeniem nieco szerszego obszaru intelektualnego i kulturowego, dlatego skierowałem uwagę myśl portugalską. Filozofia portugalska jest interesująca, ale ciekawsze dla mnie okazało się portugalskie imaginarum mitologiczno-społeczne (zwłaszcza wyobrażenia o charakterze mesjanistyczno-millenarystycznym), które, jak się również okazało, było niezwykle skutecznym czynnikiem dynamizującym dzieje tego kraju. Śledząc przepływ tych wyobrażeń, znalazłem się (na razie tylko myślą, ale fizyczna zmiana w przestrzeni jest tylko kwestią czasu) na drugiej półkuli, w Brazylii, gdzie wyobrażenia te również wywierały i nadal wywierają swe realne skutki. I właśnie te sprawy obecnie najbardziej mnie pochłaniają.