dr Halszka Leleń

dr Halszka Katarzyna Leleń

 

Instytut Literaturoznawstwa

Katedra Literatur i Kultur Anglojęzycznych

adiunkt

Centrum Nauk Humanistycznych, pokój 322

telefon: 89 524 57 51

 

e-mail: halszka.lelen@uwm.edu.pl

konsultacje:

 

 

 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2603-751X

Baza Wiedzy UWM: profil osoby - Halszka Katarzyna Leleń

Sumaryczna punktacja ministerialna: 720

Wykształcenie:

12.01.2012 stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa nadany cum laude przez Radę Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego 
Tytuł rozprawy doktorskiej: „The Literary Machine: The Principle of Tension in the Short Stories of H. G. Wells”
Promotor: prof. dr hab. David Malcom (Uniwersytet Gdański)
Recenzenci: dr hab. Ludmiła Gruszewska-Blaim, prof. UG (Uniwersytet Gdański), prof. dr hab. Jerzy Jarniewicz (Uniwersytet Łódzki).
21.06.1996 stopień magistra filologii angielskiej (Uniwersytet Gdański)
Tytuł pracy magisterskiej: „The Aesthetic Topography of Wessex: Spatial Motifs in The Return of the Native, The Mayor of Casterbridge and Tess of the d’Urbervilles by Thomas Hardy”
Promotor: prof. dr hab. David Malcolm (Uniwersytet Gdański)
1987-1991 II Liceum Ogólnokształcące w Olsztynie

Przebieg pracy naukowo-dydaktycznej

od marca 2012 - obecnie adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej, UWM w Olsztynie
1999-marzec 2012 asystent w Katedrze Filologii Angielskiej, UWM w Olsztynie
1997-1999 asystent na kierunku filologia angielska, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie.
1996-2002 lektor w Szkole językowej English Perfect w Olsztynie.

Aktywności

2022-30.09.2024 Wydziałowy Opiekun ds. Wsparcia Psychologicznego, Wydział Humanistyczny UWM w Olsztynie
2022-obecnie członek Rady Naukowej Dyscypliny Literaturoznawstwo UWM (RNDL)
2023-obecnie członek podzespołu Rady Naukowej Dyscypliny Literaturoznawstwo UWM Kryterium nr III Badanie Wpływu
2019-obecnie członek wspomagający Zespołu Etyki Komunikacji przy I Wydziale PAU, Polska Akademia Umiejętności
2016-2019 członek Zespołu Etyki Słowa przy Radzie Języka Polskiego, Polska Akademii Nauk
2022-obecnie sekretarz Redakcji czasopisma Acta Neophilologica ISSN 1509-1619, e-ISSN 2450-0852, półrocznik
2016-obecnie członek Association for Scottish Literary Studies
2016-2019 członek Komisji Międzynarodowej ASLS, Association for Scottish Literary Studies2014-2019 członek Zespołu Badań nad Szkocką Literaturą i Kulturą przy Uniwersytecie Gdańskim
2016-obecnie członek European Network for Short Fiction Research (ENSFR)
2015-2018 członek Rady Wydziału Humanistycznego UWM
2019-2022 członek Wydziałowego Zespołu ds. Promocji i Wizerunku, Wydział Humanistyczny UWM w Olsztynie
2019-obecnie przewodnicząca grupy badawczej ORGiN Olsztyn Research Group in Narrative
2014-obecnie założyciel i opiekun naukowy Studenckiego Koła Inicjatyw Anglistycznych „Anglo-Cooltura Juniors”
opiekun roku: studiów dziennych pierwszego stopnia rozpoczynających 1999/2000: filologia angielska, cyklu 2010/2011: filologia angielska specjalność ogólnoakademicka oraz filologia angielska specjalność nauczycielska, cyklu 2013/2014 filologia angielska, cyklu 2021/2022 filologia angielska, 2021/2022 filologia angielska w zakresie nauczania języka; studiów zaocznych drugiego stopnia cyklu 2016/2017.
2003-2008 praca nad statutowym tematem badawczym: „Literaturoznawstwo angielskie i amerykańskie z elementami kulturoznawstwa, w tym badania nad historią i recepcją literatury angielskiej i amerykańskiej” (kierownicy tematu: dr hab. J. Kokot, prof. UWM, dr S. Studniarz)
2009-2014 praca nad statutowym tematem badawczym: „Antropologia literatury, kultury oraz historia krajów anglosaskich” (kierownik tematu dr Z. Zalewski)
29.06.2018-31.12.2019 członek projektu badawczego na UKSW w Warszawie „National Studies: Studies on National and European Identity (Language – Culture – Consciousness – Self-Determination)”
2015-2019 praca nad statutowym tematem badawczym „Antropologia literatury, kultury oraz historia krajów anglosaskich” (kierownik tematu dr hab. Ewa Kujawska-Lis, prof. UWM)

Zagraniczne staże naukowe i wyjazdy badawcze:

  • 09-17.12.2023 staż naukowy Visiting Fellowship w New College, University of Edinburgh, Wielka Brytania, kontynuacja badań nad rękopisami George’a Mackay’a Brown w Heritage Collections biblioteki uniwersyteckiej.
  • 08-29.01.2023 staż naukowo-dydaktyczny Visiting Fellowship w New College, University of Edinburgh, Wielka Brytania. 6 godzin zajęć dydaktycznych na Uniwersytecie Edynburskim oraz kwerenda biblioteczna w bibliotece uniwersyteckiej, w tym rozpoczęcie badań nad rękopisami George’a Mackay’a Browna w Heritage Collections biblioteki uniwersyteckiej.
  • 3-17.12.2021 staż naukowy na University of Cambridge, Wielka Brytania, kwerenda w bibliotece Uniwersytetu Cambridge, konsultacje naukowe z prof. Sarah Dillon, Faculty of English.
  • 3-7.02.2020 staż dydaktyczny Erasmus+ w Latvia University of Life Sciences and Technologies, Jelgava, Łotwa. W ramach programu Erasmus+ Programme Staff Mobility for teaching, w ramach stażu 8 godzin wykładów z elementami konwersatorium na temat kultury szkockiej i dziedzictwa literackiego szkockich Orkadów.
  • 19-27.06.2017 staż naukowy Bednarowski Trust Visiting Fellowship, Simon Fraser University, Vancouver, Kanada.
  • 13-19.04.2016 staż naukowy Bednarowski Trust Visiting Fellowship w Nordic Studies Centre, Kirkwall, University of Highlands and Islands, Wielka Brytania w celu rozszerzenia badań naukowych nad twórczością i recepcją George’a Mackay’a Browna.
  • 17.01.2016-27.02.2016 staż naukowy Bednarowski Trust Visiting Fellowship University of Aberdeen, University of Highlands and Islands in Kirkwall, University of Glasgow, Wielka Brytania. Badania naukowe nad twórczością i recepcją George’a Mackay’a Browna.
  • 8-14.09.2013 kwerenda biblioteczna w Biblioteka Brytyjska, Londyn, Wielka Brytania
  • 19-26.09.2006 kwerenda w Biblioteka Brytyjska, Londyn, Wielka Brytania
  • 15-27.03.2004  kwerenda w Biblioteka Brytyjska, Londyn, and Bromley Local Studies Library, Wielka Brytania
  • 14-28.06.1998  staż naukowy na University of Exeter, w ramach międzynarodowego programu Trans-European Mobility Programme for University Studies TEMPUS (PHARE) ‘DUET’
  • 10.08-4.09.1995 stypendium indywidualne Rosy Serrano na Curso de Verano „Español para Extranjeros”, Uniwersytet Saragossa, Jaca, Hiszpania.

Wykłady naukowe na zaproszenie ośrodków akademickich (od najnowszych):

  • wykład pt.: „Sanctity as a Story” wygłoszony w New College, Uniwersytet Edynburski, Wielka Brytania. 24.01.2023.
  • wykład pt.: “The Timeless Exigencies of Modern Storytelling. Palimpsests of Narrativity Ingrained in the Human Brain, Literature and Culture” wygłoszony w ramach Faculty of Management Research Workshop, w: Bayes Business School, London, Wielka Brytania, online. Wykład został zamówiony jako część konsultacji naukowych przed obraniem nowej strategii marketingowej ośrodka akademickiego po zmianie patrona, 18.11.2021.
  • wykład pt.: „Scottish Culture and Orkney Culture”, Latvia University of Life Sciences and Technologies, Jelgava, Łotwa. 05.02.2020.
  • wykład pt.: „The Literature of the Orkney Islands. George Mackay Brown and Others”, wygłoszony dla Scottish Studies Research Group oraz studentów studiów magisterskich i doktoranckich w Instytucie Anglistyki, Uniwersytet Warszawski. 24.11.2016.

Nagrody:

01.12.2016 Nagroda Rektora UWM: nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia naukowe
15.12.2021 Nagroda Rektora UWM: nagroda indywidualna za działalność organizacyjną
30.01.2022 Nagroda Rektora UWM na 25 lecie pracy
01.12.2023 Nagroda Rektora UWM: zespołowa II stopnia za działalność organizacyjną.

Prowadzone przedmioty:

wykłady:

  • wstęp do literaturoznawstwa
  • wykład specjalizacyjny: literaturoznawstwo a storytelling
  • wykład specjalizacyjny: narrative patterns – storytelling and urban space(s)
  • storytelling w literaturze i kulturze
  • wykład specjalizacyjny(literaturoznawstwo): przestrzenie miasta
  • metodologia badań literaturoznawczych
  • historia literatury angielskiej XVIII-XX wiek
  • historia literatury amerykańskiej XIX-XX wiek
  • literatura w nauczaniu
  • wybrane zagadnienia z literatury anglojęzycznej
  • strategie studiowania, rozwój osobisty a kluczowe kompetencje badawcze
  • architektonika literatury brytyjskiej

 ćwiczenia:

  • wstęp do literaturoznawstwa
  • historia literatury angielskiej 1900-współczesność
  • historia literatury angielskiej XVIII-XX wiek
  • literatura w nauczaniu
  • wybrane zagadnienia z literatury anglojęzycznej
  • historia literatury angielskiej: studia dwuprzedmiotowe TEMPUS
  • proseminarium
  • seminarium licencjackie: zagadnienia przestrzeni i czasu w literaturze (2015/2016)
  • seminarium magisterskie: storytelling w literaturze i kulturze (cykl 2016-2018)
  • seminarium licencjackie: literackie i estetyczne aspekty motywów przestrzennych w opowiadaniach literackich (2020/2021)
  • seminarium licencjackie: strategie narracyjne w tekstach literackich i w filmie (2023/2024)
  • kurs specjalizacyjny (literaturoznawstwo): storytelling w teorii
  • kurs specjalizacyjny (literaturoznawstwo): strategie narracyjne
  • zajęcia specjalizacyjne: szkoły literaturoznawcze
  • pisanie tekstów naukowych
  • czytanie tekstów naukowych
  • praktyczna nauka języka angielskiego (pnja): nauczanie zintegrowane
  • pnja: konwersacje z leksyką
  • pnja: konwersacje ze słuchaniem
  • pnja: pisanie
  • pnja: czytanie z leksyką
  • pnja: czytanie ze słuchaniem
  • pnja: konwersacje: studia dwuprzedmiotowe TEMPUS
  • pnja: gramatyka praktyczna

Zainteresowania badawcze:

  • literaturoznawstwo w ujęciu post-formalnym, narratologia post-klasyczna, literaturoznawstwo kognitywne, fenomenologia w literaturze,
  • teoria gatunku literackiego, ewolucja form narracyjnych, teoria opowiadań literackich,
  • intertekstualność i interfiguralność,
  • zagadnienia auto-referencjalności i nacechowania estetycznego w prozie,
  • zagadnienia opowiadania historii (storytelling) w prozie, poezji, filmie i tekstach kultury,
  • zagadnienie głosów, figura innego głosu; zjawiska dialogiczności i polifoniczności w tekście,
  • użycie kategorii napięć literackich do badania tekstów prozatorskich,
  • sposoby kreowania postaci literackiej oraz świata przedstawionego,
  • wpływy gatunkowe bajki, baśni i mitu w prozie,
  • ewolucja angielskiej literatury popularnej,
  • ewolucja konwencji: fantastyka, scientific romance, fantasy, science fiction,
  • interferencje sztuk w utworach dla dzieci i dorosłych awangardy polsko-angielskiej,
  • badania nad metaforą literacką, teoria amalgamatów kognitywnych w badaniach literackich,
  • zagadnienia estetyczne czasu i przestrzeni literackiej,
  • twórczość wybranych autorów i twórców wizualnych m.in.: George’a Mackay’a Browna i poetów szkockich Orkadów, H. G. Wellsa, Thomasa Hardy’ego, Johna Bergera, Iana McEwana, Alana Riacha, Andrzeja Zgorzelskiego, Franciszki i Stefana Themersonów, Bertranda Russella, Romana Polańskiego,
  • błękitna humanistyka, wyspy w literaturze i kulturze, święci i świętość w literaturze i kulturze.

PUBLIKACJE: 

Monografia:

  1. H. G. Wells: The Literary Traveller in His Fantastic Short Story Machine. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2016, 322 stron. Recenzja książki w: McCarthy, Patrick A. „Wells and the Short Story”, Science Fiction Studies 44 (2) 2017, str. 373-375.

 

Książki pod reakcją:

  1. Old and New Mixed Together. Communication and Culture in the New Media Era. pod redakcją Urszuli Doliwy i Halszki Leleń, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2016, 127 stron.
  2. Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, pod redakcją Halszki Leleń i Tomasza Żurawlewa, Universitas, Kraków 2018, 434 s. https://www.universitas.com.pl/pl/ksiazki/1120-swieci-i-swietosc-w-jezyku-literaturze-i-kulturze.html
  3. Sanctity as a Story: Narrative (In)variants of the Saint in Literature and Culture across the Centuries, pod redakcją Halszki Leleń, seria „Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives”, nr 17, Peter Lang, 2020, 205 s. https://www.amazon.com/Sanctity-Story-Narrative-Variants-Mediated/dp/3631832168

 

 

 

Numer specjalny czasopisma

  1. Narracja w reklamie, czasopismo Media, Biznes, Kultura 2 (13), 2022, pod red. Halszki Leleń i Moniki Przybysz. 214 s. https://ejournals.eu/czasopismo/media-biznes-kultura/numer/numer-2-13-2022

 

Artykuły w czasopismach naukowych (od najnowszych): 

  1. „Dysharmonia świata a poetyckie dociekanie prawdy w liryce George'a Mackaya Browna”, Ethos 37.3 (147), 2024, s. 170-189.
  2. “Littoral Impressionism in The Wreck of the Archangel by George Mackay Brown”. Acta Neophilologica 1 (25), 2023-06, str. 99-115.
  3. “Communicative Anosmia and Poetics of Stortyelling in Perfume Commercials”, Media – Biznes – Kultura 13 (2), 2022-12, str. 27-41.
  4. “Słowo wstępne”, wraz z Moniką Przybysz, Media – Biznes – Kultura 13 (2), 2022-12, str. 5-6.
  5. „George Mackay Brown jako katolicki piewca archipelagów tożsamości”, Nowy Napis Co Tydzień 175, 2022, str. 1-6. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-175/artykul/george-mackay-brown-jako-katolicki-piewca-archipelagow-tozsamosci.
  6. “Soundscapes, Evocalization and Poetics of the Everyday in An Epiphany Tale by George Mackay Brown”, Short Fiction in Theory and Practice 11 (1-2), 2021, str. 145-160.
  7. “Orcadian Poetics of Hope: Lyrical Dimensions and (Ex)tensions of the Topos in the Poetry of George Mackay Brown”, Ethos 32.4(128), 2019, str. 157-180. (100 punktów)
  8. „Experimenting with Historiographic Narrative and Guidebook Style in And Orkney Tapestry by George Mackay Brown”. Roczniki Humanistyczne 67 (11), 2019, str. 95-108. (40 punktów)
  9. „A harper went here and there with his songs”: Modern Reworking of Northern Narrative Tradition in Vinland by George Mackay Brown. Tekstualia 1 (4), 2018, str. 19-33, (20 punktów)
  10. „The Ambiguous Identity of a Dog as a Mongrelized Storyteller in John Berger’s King (1999)”. Analyses Rereadings Theories Journal 3 (1), 2015. (20 punktów)
  11. „Structuring Uncertainty: An Attempt at Reading H.G. Wells’ The Apple”, Acta Neophilologica 3, 2001, s. 209-220.
  12. „Quasi-Documentary Aspects of the Fictional Space in The Return of the Native by Thomas Hardy”. Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching 1 (1), 1999, s. 101-122.

Rozdziały w monografiach wieloautorskich (od najnowszych):

  1. (w druku) „Narrative Celebrations of Femininity in the Short Stories of George Mackay Brown”, [w:] His Stories and Her Stories, red. Andrew Jennings, Brepols 2025.
  2. „Literackie aspekty głosów kobiet w The Sea-King’s Daughter George’a Mackaya Browna”, [w:] Kobieta w literaturze, sztuce i muzyce – ujęcie interdyscyplinarne. Tom 3, red. Ewelina Chodźko i Paulina Pomajda, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, Lublin 2022, str. 99-122.
  3. „The ‘Intersecting lines’ and ‘Co-ordinate points’: Lyrical Ways of Making Connections in Homecoming by Alan Riach”, [w:] Between Cultures, Between Languages. Essays in Honour of Professor Aniela Korzeniowska, red. Izabela Szymańska i Agnieszka Piskorska, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2020, str. 228-248.
  4. „Narrative Displacement and Paradigms of Sanctity in Selected Short Stories of George Mackay Brown”, [w:] Sanctity as a Story: Narrative (In)Variants of the Saint, vol. 17 of the series Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, red. Halszka Leleń, Peter Lang, Berlin 2020, str. 59-84.
  5. „Introduction”, [w:] Sanctity as a Story: Narrative (In)Variants of the Saint, vol. 17 of the series Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, red. Halszka Leleń, Peter Lang, Berlin 2020, str. 9-22.
  6. „Sanctity as a Story? Preliminary Remarks on the Narrative Aspects of Sanctity”, [w:] Sanctity as a Story: Narrative (In)Variants of the Saint, tom 17, seria Mediated Fictions: Studies in Verbal and Visual Narratives, red. Halszka Leleń, Peter Lang, Berlin 2020, str. 25-40.
  7. “Wskazujący drogę ‘daleko dalej’. Parę myśli o profesorze Andrzeju Zgorzelskim”, [w:] Znaki pamięci. Uczniowie i przyjaciele o Profesorze Andrzeju Zgorzelskim, red. O.W. Kubińscy i L.A. Blaim, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019, str. 158-174.
  8. „Axiological Semantics and the Discourse of the Literary Periphery in Selected Orkney Poetry”, w: Polish Scholars on Scottish Writers: An Interpretative Collage, red. A. Korzeniowska i I. Szymańska, Semper, Warszawa 2018, str. 68-88.
  9. „Parę uwag o kategorii świętości z perspektywy nauk humanistycznych. Rekonesans badawczy”, [w:] Święci i Świętość w Języku, Literaturze i Kulturze, red. H. Leleń i T. Żurawlew, Universitas, Kraków 2018, str. 9-26.
  10. „Nieświętość rzeczy najmniejszych a aksjologiczna poetyka codzienności w Antologii z wyspy fok George'a Mackaya Browna”, [w:] Święci i Świętość w Języku, Literaturze i Kulturze, red. H. Leleń i T. Żurawlew, Universitas, Kraków 2018, str. 311-330.
  11. „Dia-Logos i antynomia w Aktach niestrzelistych (2014) Andrzeja Zgorzelskiego”, [w:] Literaturoznawca literatem czyli rzecz o akademii i kreatywnym pisaniu, red. L. Gruszewska-Blaim, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 2018, str. 251-263.
  12. „Exploring Identity through the Melancholic Muse and Nostalgic Narrative in The Storm and Fishermen with Ploughs by George Mackay Brown”, [w:] Imaging Scottishness: European and Domestic Representations, red. A. Korzeniowska, I. Szymańska, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2017, str. 285-303.
  13. „‘The goings-on inside the house’ and Figurative Use of Fairy-Tale Characters in Keepers of the House” by George Mackay Brown”, [w:] Baśniowe i mityczne inspiracje humanistów, tom8, red. I. Borys i M. Zaorska, Katedra UNESCO UWM w Olsztynie oraz Centrum Badań Społecznych UWM, Olsztyn 2016, str. 94-104.
  14. „A Few Reflections on Centrality of Artefact in Roman Polanski’s Two Men and a Wardrobe (1958)”, w: Old and New Mixed Together. Communication and Culture in the New Media Era, red. U. Doliwa, H. Leleń, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2016, str. 131-144.
  15. „Character Sketch and its Fantastic Transformations: H. G. Wells’s ‘The Crystal Egg’, [w:] Characters in Literary Fictions, red. J. Węgrodzka, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, str. 153-162.
  16. „Avant-garde Conventions Developed by the Themersons in Mr Rouse Builds His House”, [w:] Muses, Mistresses and Mates: Creative Collaborations in Literature, Art and Life, red. I. Penier i A. Suwalska-Kołecka, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2015, str. 13-25.
  17. „Apocalyptic Visions of the End of the World in the Fiction of H. G. Wells”, w: Imaginationen des Endes, red. A. Jachimowicz, A. Kuzborska i D. H. Steinhoff, Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, str. 113-130.
  18. „Medieval Tradition and Eschatological Perspective in ‘Under the Knife’ by H. G. Wells”, [w:] Unbraiding the Short Story, red. M. A. Lee i A. Penn, Create Space Printing, San Bernardino CA 2015, str. 93-102.
  19. „Semiotics of Archipelago in George Mackay Brown's Narratives”, [w:] Boundless Scotland. Space in Contemporary Scottish Fiction, red. M. Szuba, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015, str. 137-154.
  20. „The Subversion of Citizenship and Education in Bertrand Russell’s Alphabet”, [w:] Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education, red. P. Cunningham & N. Fretwell, CiCe, London 2014, str. 32-42.
  21. „‘Do you read fables? Modern ones?’ Fable and Fairy-Tale Strategies in Early Scientific Romances of H. G. Wells”, [w:] Bajkowe fascynacje humanistów 4, red. M. Zaorska, A, Grabowski, Katedra UNESCO UWM w Olsztynie i Centrum Badań Społecznych UWM, Olsztyn 2014, str. 175-191.
  22. „The Fantastic as a Technique of Redynamizing Mimetic Fiction”, [w:] Basic Categories of Fantastic Literature Revisited, red. A. Wicher, P. Spyra, J. Matyjaszczyk, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2014, str. 8-24.
  23. „Post-Dickensian Style of Literary Portraiture in the Mimetic Fiction of ‘a Nawther’ H. G. Wells”, [w:] Reflections on / of Dickens, pod red. Ewy Kujawskiej-Lis i Anny Krawczyk-Łaskarzewskiej. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2014, str. 182-195.
  24. „Tekst jako sieć. O Literackiej metaforyczności w opowiadaniach fantastycznych H. G. Wellsa”, [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji IV: Metafory i amalgamaty pojęciowe, pod red. Moniki Cichmińskiej i Izy Matusiak-Kempy. Instytut Filologii Polskiej UWM, Olsztyn 2012, str. 105-116.
  25. "Fictionality of Space Motifs in Three Wessex Novels". PASE Papers in Literature and Culture, pod red. Joanny Burzyńskiej i Danuty Stanulewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003, s. 229-235.
  26. "The Birth of a Genre?: 'The Valley of Spiders' by H. G. Wells". Conventions and Texts, pod red. Andrzeja Zgorzelskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003, s. 242-261.
  27. „The Fictional Space and Visual Arts in Three Wessex Novels”. [w:] Proceedings of the Tenth International Conference of the Polish Association for the Study of English. PASE Papers in Culture and Literature, pod red. Władysława Witalisza i Petera Leese'a, Instytut FA, Uniwersytet Jagieloński, Kraków 2002, str. 195-200.
  28.  „Niespełnienie horyzontu oczekiwań w opowiadaniu Herberta George’a Wellsa ‘The Apple’”, [w:] Paradoksy humanistyki. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Andrzeja Zgorzelskiego, pod red. Oli Kubińskiej i Davida Malcolma, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001, str. 231-241.
  29. „Teaching Practical English and Literature to Tempus Students at WSP in Olsztyn”, wraz z Przemysław Chudy i Anna Strzelecka, [w:] Two Subject Teacher Training: Principles and Practice, pod red. M. Misztala i J. Pawłowskiej. Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 1999, str. 67-77.

Recenzje w czasopismach punktowanych i monografiach:

  1. Recenzja artykułu naukowego dla Acta Philologica, Czasopismo Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego (Czasopismo z listy B, 8 punktów), 2016.
  2. Recenzja artykułu naukowego dla Open Cultural Studies (czasopismo wydawnictwa de Gruyter), (czasopismo 20 punktów), 2017.
  3. Recenzja artykułu punktowanego opublikowanego w monografii wieloautorskiej Problemy społeczne i ekonomiczne przed epoką koronawirusa, tom 2, Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2020. (publikacja za 20 punktów)
  4. Recenzja artykułu naukowego dla Acta Neophilologica (czasopismo Wydziału Humanistycznego UWM), (czasopismo 40 punktów), 2024.12
  5. recenzja rozdziału do monografii wieloautorskiej Światy wyobraźni – bajki i baśnie w kulturze, literaturze i edukacji, pod red. Pauliny Pomajdy i Alicji Danielewskiej, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, 2024.

WYSTĄPIENIA NA KONFERENCJACH (łącznie 44)

Zagraniczne konferencje naukowe (od najnowszych):

  1. wystąpienie pt.: „Archipelagic Storytelling in the Local-Press Essays of George Mackay Brown”, 3rd World Congress of Scottish Literatures, Charles University, Praga, Czechy, udział online. 24.06.2022.
  2. wystąpienie pt.: „Narrative Representation of Female Characters in Selected Short Stories of George Mackay Brown” Vth International St Magnus Conference, University of Highlands and Islands, Szetlandy, Wielka Brytania, udział online. 14-15.05.2021.
  3. wystąpienie pt.: „Evocalization, Embodied Subject and the Ambiguities of Sensory Perception in ‘An Epiphany Tale’ by George Mackay Brown”. International Conference More than Meets the Ear: Sound and Short Fiction, Uniwersytet Wiedeński, Austria. 19-21.09.2019.
  4. wystąpienie pt.: „Poetics of Garbage and Fragmentation in John Berger’s Fiction”, International Conference „Transmodern Perspectives on Contemporary Literatures in English", Uniwersytet w Saragossie, Hiszpania. 26-28.04.2017.
  5. wystąpienie pt.: „Transgressing the Local through Diologic Gocality and Temporal Displacement in George Mackay Brown’s Writing”, 2nd World Congress of Scottish Literatures: Dialogues and Diasporas, Vancouver, Kanada. 20-24.06.2017.
  6. wystąpienie pt.: „The Sea Smells and Community Clamours. Poeticizing the North through Aesthetics of Sensory Perception in The Wreck of the Archangel (1989) by George Mackay Brown”, III International St. Magnus Conference Visualising the North, University of Highlands and Islands, Kirkwall, Orkady, Wielka Brytania. 15.04.2016.
  7. wystąpienie pt.: „Grand-Scale Perspective in the Fantastic Short Stories of H. G. Wells”, 13th International Conference on the Short Story in English: Unbraiding the Short Story. Juridicum, Uniwersytet Wiedeński, Austria. 16-19.06.2014.
  8. wystąpienie pt.: „‘As if the real was a mere veil to the fantastic’: The Subversive Dynamics of the Fantastic in H. G. Wells’s Short Stories, International H.G.Wells Society Conference H. G. Wells: New Directions, Conway Hall, Londyn, Wielka Brytania. 23.09.2006.

Międzynarodowe konferencje w Polsce (od najnowszych):

  1. wystąpienie pt.: “Literary Voice and Vision. Aesthetics of Phono-Narrative Patterns in Literary Communication”, Międzynarodowa konferencja online “Estetyka w komunikacji a komunikowanie estetyczne: funkcje, formy, konteksty” zorganizowana przez Centrum Badań Europy Wschodniej, UWM Olsztyn, udział online 23-26.06.2021.
  2. wystąpienie pt.: „Lyrical (Re)Visions of Family and Dignity of Human Being in Selected Poetry of Wojtyła, Brandstaetter, Mackay Brown and Heaney”, Vth International Symposium of Familiology, międzynarodowa konferencja online, UWM Olsztyn 13-14.05.2021.
  3. wystąpienie pt.: „Narrative Identity and the Issue of Intersubjectivity in Vinland by George Mackay Brown”, 7th International Interdisciplinary Conference Subject - Identity, Consciousness, Independence, UKSW Warszawa, 18-19.10.2018.
  4. wystąpienie pt.: „The ‘Intersecting lines’ and ‘Co-ordinate points’: Lyrical Ways of Making Connections in Homecoming by Alan Riach”, Międzynarodowa Konferencja Scotland in Europe IV, Uniwersytet Warszawski 26-28.09.2018.
  5. wystąpienie pt.: „Experimenting with Historiographic Narrative in An Orkney Tapestry by George Mackay Brown”, Konferencja Międzynarodowa TEPEN. Theoretical and Empirical Perspectives on Events and Narrative in Language, Uniwersytet Łódzki, 11-12.05.2018.
  6. wystąpienie pt.: „Axiological Semantics in the Discourse of the Literary Periphery on the Example of Selected Orkney Poetry”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Wartości i Wartościowanie we Współczesnej Humanistyce: Perspektywa Filozoficzna, Lingwistyczna, Komunikacyjna, UWM Olsztyn 17-18.11.2016.
  7. wystąpienie pt.: „The Archipelagic Muse and (Is)Land Topos in Poetry of the Scottish Islands”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Scotland in Europe III, Uniwersytet Warszawski 23-25.09.2016.
  8. wystąpienie pt.: „‘Fan I wis last in Aleppo’: Scottish and European Tradition of Storytelling in David Malcolm’s ‘The Wizard Laird of Skene’ (2013)”, International Conference Pictures from an Institution: Academy Across Time and Media, Uniwersytet Gdański, 3.10.2015.
  9. wystąpienie pt.: „‘Go good my songs, be as gay as you can’: Melancholic Muse and Nostalgic Narrative in the Selected Poems of George Mackay Brown, IV Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Memory, Melancholy and Nostalgia, Uniwersytet Gdański, 17-18.09.2015.
  10. wystąpienie pt.: „Semiotics of Space in George Mackay Brown’s Literary Texts”, International Conference Place and Space in Scottish Literature and Culture, Fundacja Between, Sopot, 8-10.10.2015.
  11. wystąpienie pt.: „Figurative Storytelling: Magical Guardians, Family Matters and Poetics of Space in Keepers of the House by George Mackay Brown illustrated by Guillian Martin”, IV Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Bajka, baśń, legenda, mit. Magiczny pierwiastek utworu, UWM Olsztyn, 12-13.06.2015.
  12. wystąpienie pt.: „The Topos of the Writer in Crisis in George Mackay Brown’s Selected Fiction”, International Conference Scotland in Europe II, Uniwersytet Warszawski, Kazimierz Dolny, 15-17.10.2014.
  13. wystąpienie pt.: „Subversion of Citizenship and Education in Bertrand Russell’s Alphabet”. International Conference Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education: „Children’s Identity and Citizenship in Europe” (CiCe) Conference, organizowana przez London Metropolitan University, CiCe Erasmus Academic Network i UWM, Olsztyn 12-14.06.2014.
  14. wystąpienie pt.: „The End of the World as a Literary Game in the Short Stories of H. G. Wells”. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Internationale literaturwissenschaftliche Konferenz Imaginationen des Endes, UWM Olsztyn, 08-09.05.2014.
  15. wystąpienie pt.: „‘Do you read fables? Modern ones?’ Fable and Fairy-Tale Strategies in Early Scientific Romance of H. G. Wells”, III Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Bajka w Przestrzeni Naukowej i Edukacyjnej. Bajki Świata, UWM Olsztyn, 7.06.2013.
  16. wystąpienie pt.: „Berger Between the Lines: What is Refuted in ‘Boris is Buying Horses’”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa 1983: Coetzee, Swift, Berger and More, Fundacja Between Sopot, 13-19.05.2013.
  17. wystąpienie pt.: „Post-Dickensian Style of Literary Portraiture in Mimetic Fiction of H. G. Wells”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Reflections on/of Dickens, UWM Olsztyn, 11-13.04.2013.
  18. wystąpienie pt.: „Aesthetic Dimensions of Time Travel in H. G. Wells’s Short Stories”, Literature in English Symposium (LIES 8) Of What is Past, or Passing, or to Come: Travelling in Time and Space in Literature in English, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, 13.05.2012.

 Ogólnopolskie konferencje naukowe (od najnowszych):

  1. wystąpienie pt.: “Opowieści o wspólnocie a problematyka prawdy w poezji George’a Mackaya Browna”, Konferencja ogólnopolska online Prawda w tekstach kultury, organizowana przez Komisję Etyki Komunikacji PAU. 29.09.2020.
  2. wystąpienie pt.: „Fantastic Short Stories of George Mackay Brown”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fantastyka, utopia, science-fiction. Prof. Andrzej Zgorzelski in Memoriam. Katolicki Uniwersytet Lubelski, 27-28.10.2019.
  3. wystąpienie pt.: „Strategie narracyjne a obraz człowieka w Winlandii George’a Mackay’a Browna”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Literacki Homo Loquens, Uniwersytet Warszawski 28-29.09.2018.
  4. wystąpienie pt.: „Narrative Paradigms of Sanctity in Goerge Mackay Brown’s Short Stories”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa z udziałem gości zagranicznych Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, UWM Olsztyn 18-20.10.2017.
  5. wystąpienie pt.: „Poetic Transposition of Ophelia’s Story in Elizabeth Burns’s Poem”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Old Masters in New Interpretations. Rediscovering Shakespeare, UWM Olsztyn 27-28.10.2016.
  6. wystąpienie pt.: „Dia-Logos i antynomia w Aktach niestrzelistych (2014) Andrzeja Zgorzelskiego”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Literaturoznawca Literatem - Artystyczne kreacje profesorów humanistyki, Uniwersytet Gdański, 4.10.2015.
  7. wystąpienie pt.: „The Avant-Garde Sources of Roman Polański’s Two Men and a Wardrobe”. Ogólnopolska konferencja naukowa z udziałem gości z zagranicy Old Media in New Media Era. About Adjustment Strategies of Traditional Media to New Media Reality, UWM Olsztyn, 2-3.06.2014.
  8. wystąpienie pt.: „‘The word transfigures all’: Storytelling Through Space and Time in The Masked Fisherman and Other Stories by George Mackay Brown”. Konferencja Nowe początki w literaturze szkockiej, Sopot, 14-16.05.2014.
  9. wystąpienie pt.: „Scottish Literature Through the Ages: George Mackay Brown and his Orkney Short Stories”, Sesja Kulturalno-Naukowa Dzień szkocki na UWM, Olsztyn. 10.04.2014.
  10. wystąpienie pt.: „Mr Rouse Builds His House as Amalgamate of Avant-Garde Conventions Developed by The Themersons”. Konferencja naukowa z udziałem gości z zagranicy Muzy, kochanki, partnerki. Wielkie kobiety w cieniu wielkich mężczyzn, Płock, 19-20.10.2013.
  11. wystąpienie pt.: „‘A sheet gathered by the corners’. Poziomy literackiej metaforyczności w wybranych opowiadaniach H.G. Wellsa. Konferencja naukowa Nowe Zjawiska w Języku, Tekście i Komunikacji IV: Metafory i Amalgamaty Pojęciowe, UWM Olsztyn, 11-12.05.2012.
  12. wystąpienie pt.: „Fantastyczne transformacje konwencji szkicu charakterologicznego w opowiadaniu Herberta George’a Wellsa ‘Kryształowe jajko’”, Sympozjum Naukowe Structuring Literary Characters, Uniwersytet Gdański, 12-14.04.2012.
  13. wystąpienie pt.: „The Birth of a Genre?: ‘The Valley of Spiders’ by H. G. Wells, Sympozjum Konwencje a teksty, Zakład Badań Literackich IA Uniwersytet Gdański, 20.09.2001.
  14. wystąpienie pt.: „The Fictional Space and Visual Arts in Three Wessex Novels”, X Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Kraków, 04.2001,
  15. wystąpienie pt.: „Fictionality of Space Motifs in Three Wessex Novels”, IX Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Gdańsk, 04.2000.
  16. wystąpienie pt.: „Teaching Practical English and Literature to Tempus Students at WSP in Olsztyn”, współautorzy: Przemysław Chudy i Anna Drogosz, Two-Subject Teacher Training: Principles and Practice, Duet TEMPUS. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie, 18.04.1999.

Sympozja na UWM:

  1. wystąpienie pt.: „Oralność, liryczność i dramatyczność a funkcje tropu głosu w twórczości George’a Mackaya Browna na przykładzie Córki króla mórz. II Spotkanie Literaturoznawcze. Instytut Literaturoznawstwa, UWM w Olsztynie. 01.12.2023.
  2. wystąpienie pt.: „George Mackay Brown i jego problematyczne miejsce w szkockim i brytyjskim kanonie, czyli o tym czy literatura peryferii ma jakieś szanse”, I Spotkanie literaturoznawcze, Instytut Literaturoznawstwa, UWM w Olsztynie. 25.11.2022.

Organizowane i współorganizowane wydarzenia naukowe:

 

  1. członek komitetu naukowego 31 Konferencji Polish Association for the Study of English Communicative 3Ms: Modes, Mediums, Modalities, UWM w Olsztynie 30.06-02.07.2023.
  2. przewodnicząca komitetu organizacyjnego (wraz z dr T. Żurawlewem) Interdyscyplinarnej Konferencji z udziałem gości z zagranicy Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze. UWM w Olsztynie 18-20.10.2017.
  3. członek Komitetu Organizacyjnego 7th International Interdisciplinary Conference Subject - Identity, Consciousness, Independence, UKSW Warszawa 18-19.10.2018r.
  4. członek komitetu organizacyjnego 16th Annual CiCe Network Conference: Innovative Practice and Research Trends in Identity, Citizenship and Education. Międzynarodowa Konferencja naukowa zorganizowana przez Katedrę Psychologii Rozwoju Edukacji Wydziału Nauk Społecznych UWM we współpracy z London Metropolitan University, pod patronatem CiCe Erasmus Academic Network (Children's Identity and Citizenship in Europe), CiCea European Association. Na Konferencję przybyło 124 uczestników, w tym 25 z Polski oraz 99 z innych krajów Europy oraz USA, Hongkongu, Brazylii, Australii i Japonii. UWM w Olsztynie 12-14.06.2014.
  5. członek komitetu organizacyjnego Konferencji krajowej z udziałem gości z zagranicy Stare media w dobie nowych mediów: O strategiach dostosowawczych mediów tradycyjnych do nowej rzeczywistości medialnej. Konferencja zorganizowana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM w Olsztynie, 02-03.06.2014.

Wyjazdowe wkłady popularyzujące wiedzę (od najnowszych):

  1. panel dyskusyjny pt.: „Z Ziemi na Księżyc: Wizjonerzy Epoki Kosmicznej – Verne, Wells i Żuławski”, wraz z dr Emmanuellą Robak i dr Krzysztofem Czubaszkiem,  IV Kongres Futurologiczny, Polska Fundacja Fantastyki Naukowej, Dworek Potockich, Kraków 14.09.2024.
  2. wykład pt.: „Thomas Hardy liryczny, filozoficzny, ironiczny” w Planetarnym Klubie Filmowym, Miejska Biblioteka Publiczna Planeta 11, Olsztyn, 12.06.2024.
  3. wykład pt.: „O Szekspirze i jego tajemnicach” w Planetarnym Klubie Filmowym, Miejska Biblioteka Publiczna Planeta 11, Olsztyn, 18.11.2019.
  4. wykład pt.: „Akty niestrzeliste Andrzeja Zgorzelskiego jako intymna rozmowa z Bogiem”, I Festiwal Żywego Słowa: Majowe Recytacje Poezji Religijnej, Centrum św Jakuba w Olsztynie, 28.05.2018.
  5. wykład pt.: „Szkockie Orkady i ich bard George Mackay Brown”, Giżycki Uniwersytet Trzeciego Wieku, Giżycko 06.12.2016.
  6. wykład pt.: „Szkockie Orkady jako kolebka historii i literatury – niezwykła podróż ku peryferiom Europy”, Działdowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, Działdowo 10.05.2016.
  7. wykład pt.: „‘Dawno, dawno temu, za górami, za lasami...’ czyli o sztuce opowiadania bajek i baśni”, Giżycki Uniwersytet Trzeciego Wieku, Giżycko 30.10.2015.
  8. wykład pt.: „H. G. Wells i fantastyka naukowa, czyli jak Podróżnik w Czasie wyjaśniał nam pewien niezwykły problem”. Olsztyńskie Dni Fantastyki 23.05.2015.
  9. wykład pt.: „Herbert George Wells – podróżnik literacki”, Olsztyńska Akademia Trzeciego Wieku, MOK w Olsztynie18.03.2014. 

Wykłady i warsztaty popularyzujące naukę dla gości zewnętrznych oraz studentów/pracowników UWM organizowane na UWM (od najnowszych):

  1. warsztaty pt.: „The Power of Gratitude”, Ogólnopolska Noc Anglistów, organizator: Stowarzyszenie Polskich Anglistyk 23.11.2023.
  2. wykład z elementami warsztatu: „Well-being and language learning”, wydarzenie dla studentów, Dni Humana WH UWM 11.05.2023.
  3. warsztaty pt.: „Czy można nauczyć się (lepiej) uczyć? Kluczowe umiejętności i kompetencje”, Czwartki z Humanistyką na Wydziale Humanistycznym UWM, 20.04.2023.
  4. warsztaty pt.: „Well-being and language learning” z pisania poezji i nauki połączonej ze sztuką oraz zabawą dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku, UWM w Olsztynie, 14.04.2023.
  5. warsztaty pt.: „How to study English and how to succeed at the English Department” – some insights and tips”, dla gości odwiedzających Dzień otwarty na UWM, program poprowadzony wraz ze studentami filologii angielskiej, WH UWM, 31.03.2023.
  6. warsztaty pt.: „Well-being and language learning” z pisania poezji i nauki połączonej ze sztuką oraz zabawą w ramach Dnia Otwartego UWM, wydarzenie dla odwiedzających gości, 31.03.2023.
  7. wykład pt.: “George Mackay Brown - archipelagi szkockiej tożsamości i poezja wysp”, Czwartki z Humanistyką na Wydziale Humanistycznym UWM 17.11.2022.
  8. warsztaty pt.: „There’s a Method in this Madness”, wraz z członkami koła Anglo-Cooltura Juniors, obchody 456 rocznicy urodzin Szekspira, memy z Szekspirem, interesujące fakty o autorze, wkład Szekspira w rozwój języka angielskiego, konkurs dla studentów na stronie KFA UWM, wydarzenie online Teams, 23.04.2020.
  9. wystąpienie pt.: „Poezja: Wordsworth, Tennyson i Mackay Brown na Dzień św. Jerzego”, Teams online, wraz z mgr Trevorem Hillem, 22.04.2020.
  10. wykład pt.: „George Mackay Brown – nieznany poeta orkadyjski i jego Antologia z wyspy fok” , Czwartki z Humanistyką na Wydziale Humanistycznym UWM 20.02.2020.
  11. wykład pt.: „H. G. Wells znany i nieznany, czyli wehikułem czasu w schyłek epoki wiktoriańskiej”, Czwartki z Humanistyką na Wydziale Humanistycznym UWM 18.04.2018.
  12. wykład pt.: „Szkockie Orkady - Atlantyda Północy”, Czwartki z Humanistyką na Wydziale Humanistycznym UWM 15.03.2018.
  13.  wykład pt.: „Szkockie Orkady – skarbiec na pograniczu kultur”, Cykl Biblioteka Podróżnika, Biblioteka UWM 15.03.2018.
  14. wykład pt.: „Franciszka and Stefan Themerson: Giants of the Avant-Garde on the Artistic Crossroads”, XII Olsztyńskie Dni Nauki i Sztuki, UWM Olsztyn 26.09.2014.
  15. wykład pt.: „Franciszka and Stefan Themerson: Walking Backwards and Avant-Garde Intermedia Art” Dni Humana UWM 14.05.2014.
  16. wykład pt.: „Fairy-Tale Fish or How to Connect Univeristy and Pre-School. Multitask Project of Education through Play”, Dni Humana UWM 13.05.2014.
  17. wykład pt.: „Scottish Literature Through the Ages George Mackay Brown and his Orkney Stories”, I Dzień szkocki na UWM w Olsztynie 10.04.2014.
  18. prowadzenie dyskusji panelowej na temat literatury szkockiej z prof. dr hab. Davidem Malcolmem (Uniwersytet Gdański), wydarzenie zgromadziło ok. 200 osób: studentów UWM i zaproszonych gości (Liceum Ogólnokształcące nr IX, Liceum Akademickie, Liceum nr II w Olsztynie, Gimnazjum w Czerwonce), koordynator wizyty gości. Wydarzenie w ramach I Dzień Szkocki na UWM 10.04.2014.
  19. prowadzenie dyskusji panelowej z dziedziny narracji i storytelling w filmie Play Me Something (1989) reż. Timothy Neat, poprzedzone projekcją filmu, z udziałem zaproszonych gości: prof. David Malcolmem (Uniwersytet Gdański), dr Monika Szuba (Uniwersytet Gdański), dr Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański) oraz przedstawicieli Fundacji Inicjatyw Filmowych Tu się Movie - filmoznawcą dr Aleksandrą Drzał-Sierocka (Instytut Kulturoznawstwa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie), oraz mgr Radosławem Sierockim (Katedra Socjologii UWM) , Wydarzenie w ramach I Dzień Szkocki na UWM 10.04.2014.
  20. wykład pt.: „Poszukiwania i transgresje w sztuce (nie tylko) wizualnej Franciszki i Stefana Themersonów”, Biblioteka Kulturalna UWM 27.02.2014.

Promotor prac magisterskich:

  1. Storytelling Patterns of Subversion in Neil Gaiman’s Collection of Short Stories Smoke and Mirrors (2018).
  2. “Searching for significance”: Storytelling Strategies in An Artist of the Floating World by Kazuo Ishiguro (2018).
  3. “Into impenetrable regions”: Storytelling Strategies in The Aspern Papers by Henry James (2018).
  4. “Where is home?” Rites of Passage and Space Patterns in The Secret Garden by Frances Hodgson Burnett and The Railway Children by Edith Nesbit (2018).
  5. Storytelling Patterns of Character Development in The Chronicles of Narnia by C.S. Lewis (2018).
  6. Storytelling through Character Patterns in Agnes Grey by Anne Brontë and Jane Eyre by Charlotte Brontë (2018).
  7. “Becoming a modern woman”: Character Patterns in Bridget Jones’s Diary by Helen Fielding (2018).
  8. “The mind reels”: Storytelling Strategies in Cat’s Cradle and Slaughterhouse-Five by Kurt Vonnegut (2018).
  9. “A story about stories”: Storytelling Strategies in Witches Abroad and The Amazing Maurice and His Educated Rodents by Terry Pratchett (2018).
  10. Jewish Tradition and Business Guidebook: Storytelling Patterns in Jewish Wisdom for Business Success by Levi Brackman and Sam Jaffe (2018).
  11. Storytelling through Schematized Patterns of Time and Character in House, M. D. T.V. Series  (2018).
  12. Storytelling through Genre Elements in The Lord of the Rings by J.R.R. Tolkien (2018).

Promotor prac licencjackich:

  1. Literary Space in “The Brown Hand,” “B.24” and “Playing with Fire” by Sir Arthur Conan Doyle (2016).
  2. Literary Patterns of Space in “Herman the Irascible,” “The Unrest Cure” “The Jesting of Arlington Stringham” and “Sredni Vasthar” by Saki (H. H. Munro) (2016).
  3. Spatial Motifs in “Meteor,” “Survival” and “Pawley’s Peepholes” by John Wyndham (2016).
  4. Spatial Motifs in “Love among the Haystacks,” “A Modern Lover” and “New Eve and Old Adam” by D.H. Lawrence (2016).
  5. Spatial Motifs in The Happy Prince and Other Tales by Oscar Wilde (2016).
  6. The Patterns of Literary Space in “The Young King,” “The Birthday of Infanta,” “The Fisherman and His Soul” and “The Star Child” by Oscar Wilde (2016).
  7. The Patterns of Literary Space in Animal Farm by George Orwell (2016).
  8. Literary Space in “The Withered Arm” and “Interlopers at the Knap” by Thomas Hardy (2016).
  9. Literary Patterns of Space and Time in “Chronoclasm” and “Time to Rest” by John Wyndham (2016).
  10. The Literary Organisation of Spatial Motifs in “The Garden Party,” “At the Bay” and “The Stranger” by Katherine Mansfield (2016).
  11. Space Patterns in “The Defenders” and “Colony” by Philip K. Dick (2021).
  12. Literary Space in Short Stories “The Other Wing” and “A Victim of Higher Space” by Algernon Blackwood (2021).
  13. The Other Space: Analysis of Space Patterns in Coraline by Neil Gaiman (2021).
  14. Literary Patterns of Space in Short Stories “Death by Drowning” and “The Chocolate Box” by Agatha Christie (2021).
  15. Literary Space in Short Stories “Her First Ball” and “Marriage à la Mode” by Katherine Mansfield (2021).
  16. Cognitive Space Patterns in “King Pest” and “The Devil in the Belfry” by Edgar Allan Poe (2021).
  17. Literary Space and Character Patterns in “New Dresses” and “How Pearl Button Was Kidnapped” by Katherine Mansfield (2021).
  18. Space Patterns in Ray Bradbury’s Short Stories “The Visitor” and “There Will Come Soft Rains” (2021).
  19. Space Patterns in Short Stories “The Swimmer” and “The Enormous Radio” by John Cheever (2021).
  20. Analysis of Narrative Techniques in the TV series Arcane Directed by Pascal Charrue and Arnaud Delord (2024).
  21. Characterization Patterns of Daenerys Targaryen in A Game of Thrones by George R.R. Martin (2024).
  22. Crafting Complexity: Character Patterns in a Fantasy Novel Six of Crows by Leigh Bardugo (2024).
  23. Narrative Faces of Psychosis in Thriller You by Caroline Kepnes (2024).
  24. From Baggins to Hero: Journey Motif and Protagonist Characterisation in The Hobbit by J.R.R. Tolkien (2024).
  25. Crawling into Obsession: Antagonist Character Patterns in “Sandkings” by George R.R. Martin (2024).
  26. Stranger in a Strange Land: Characterization Patterns in an Online Novel He Who Fights With Monsters (2024).
  27. Character Dynamics and Patterns of Manipulation in Gone Girl by Gillian Flynn (2024).
  28. Thoughts Swarming up: Functions of Narrative Structures in “The Mark on the Wall” and “Kew Gardens” by Virginia Woolf (2024).
  29. Labyrinthine Structures of Metafiction in House of Leaves by Mark Z. Danielewski (2024).
  30. Unveiling the Masquerade: Narrative Structures in The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle by Stuart Turton (2024).
  31. Unraveling the Filmic Maze: Characterization and Space Motifs in The Maze Runner Directed by Wes Ball (2024).
  32. Evolution of Hermione Granger: Character Transformation in Selected Volumes of Harry Potter Series (2024).

Opiekun naukowy punktowanych publikacji studentów:

  1. Katarzyna Ksepka (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), „The Influence of Discussion Topics and Speaking Activities on Language Anxiety and Enjoyment in Conversation Classes”, [w:] Humanistic Corpus: Collection of Scientific Articles on Contemporary Problems of Philosophy, Cultural Studies, History, Psychology and Pedagogy, numer 47, National Pedagogical Drahomanov University, Kiev, 2022. ISBN 979-966-999-279-6.
  2. Maciej Ziarek (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), ”Decoding Norm: Analyzing the Linguistic Strategies in Norm MacDonald’s Humour”, [w:] Przepływ informacji gwarancją rozwoju nauki. Tom 3 Aktualne problemy badawcze. Nauki humanistyczne i społeczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2023, str. 130-137. ISBN: 978-83-67786-66-9.

Opiekun naukowy referatów konferencyjnych studentów:

  1. Karolina Klamka (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Celtic Music”, Sesja naukowo-popularyzatorska „I Dzień szkocki na UWM w Olsztynie”, 10.04.2014.
  2. Józefina Białek (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Magic and Fantasy World as a Topos of an Opportunity for a Better Tomorrow. Based on J. K. Rowling's Harry Potter Series”, XLIII Międzynarodowe seminarium kół naukowych UWM w Olsztynie, 14.05.2014. Referat zdobył wyróżnienie w panelu nauk humanistycznych.
  3. Józefina Białek (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Similarities between J. K. Rowling and her Harry Potter Characters: Comparative Analysisi of the Author’s Biography and the Features of Particular Characters”, XLIV Międzynarodowe seminarium kół naukowych UWM w Olsztynie, 27-28.04.2014.
  4. Kamila Kusior (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Criminal Justice System in the U.S.: TV Shows and Public Knowledge vs Reality. Based on American TV series CSI and The Mentalist”, XLIV Międzynarodowe seminarium kół naukowych UWM w Olsztynie, 27-28.04.2014.
  5. Józefina Białek (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Model nowoczesnej amerykańskiej rodziny i sposoby wychowywania dzieci na podstawie serii On, ona i dzieciaki”, Ogólnopolska konferencja naukowa „Seriale w kontekście kulturowym - Po dwóch stronach ekranu”, UWM w Olsztynie, 7.05.2015.
  6. Marta Szypulska (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Z marginesu na pierwszy plan: analiza postaci Mycrofta Holmesa w serialu Sherlock (2010)”, Ogólnopolska konferencja naukowa „Seriale w kontekście kulturowym - Po dwóch stronach ekranu”, UWM w Olsztynie, 8.05.2015.
  7. Kamila Kusior (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Sposoby idealizacji rzeczywistości w amerykańskich serialach telewizyjnych na przykładzie Świat według Mindy, Plotkarka, Jak poznałem waszą matkę oraz Jessie i chłopa). Ogólnopolska konferencja naukowa „Seriale w kontekście kulturowym - Po dwóch stronach ekranu”, UWM w Olsztynie, 8.05.2015.
  8. Paweł Kosakowski (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Metaforyzacja świata przestrzeni nadprzyrodzonej”. Ogólnopolska konferencja „Seriale w kontekście kulturowym - Po dwóch stronach ekranu”, UWM w Olsztynie, 9.05.2015.
  9. Józefina Białek (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Like Father, Like Son: Comparative Analysis of the Literary Output of the Horror-Fiction Writer, Stephen King and of his Son, Joe Hill on the Basis of Chosen Novels of Both Authors”, Międzynarodowa doktorancka konferencja naukowa „Old Masters in New Interpretations: Conference of Young Researchers”, KFA UWM w Olsztynie, 27.10.2015.
  10. Kamila Kusior (II rok filologii angielskiej studia II stopnia), referat pt.: „The Formative Processes and Factors Determining the Offensiveness of Racial Slurs”, XLVI Międzynarodowe seminarium kół naukowych „Koła naukowe szkołą twórczego działania”, UWM w Olsztynie, 27-28.04.2017. Referat zdobył 2gie miejsce w panelu nauk humanistycznych.
  11. Karolina Bychawska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Archetype of a Viking and the World Model in the TV Series The Vikings (2013-2019)”, 49 Międzynarodowe seminarium kół naukowych „Koła naukowe szkołą twórczego działania”, UWM w Olsztynie, 24.09.2020.
  12. Karolina Bychawska (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „The Image of the Devil in the TV Series Lucifer (2016-2020)” , 50 Międzynarodowe seminarium kół naukowych „Koła naukowe szkołą twórczego działania”, UWM w Olsztynie, 16.09.2021. Wyróżnienie w panelu nauk humanistycznych.
  13. Karolina Grad (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Translation Technique of Krzysztof Hejwowski Applied While Translating Children’s Literature”, XIII-XIV Ogólnopolska studencko-doktorancka językoznawcza konferencja nukowa „Język w Poznaniu”, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 22.04.2022, online.
  14. Marcin Oflenda (II rok filologii angielskiej w zakresie nauczania języka studia I stopnia), referat pt.: „Linguistic Aspects of Stories about Personal Experience in an English Textbook for Class 8”, XIII-XIV Ogólnopolska studencko-doktorancka językoznawcza konferencja nukowa „Język w Poznaniu”, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 22.04.2022, online.
  15. Hubert Arentewicz (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „The Witcher Video Games Series and Slavonic Mythology Paterns”, 51 Międzynarodowe seminarium kół naukowych „Koła naukowe szkołą twórczego działania”, UWM w Olsztynie, 15.09.2022.
  16. Katarzyna Ksepka (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Rozwój kompetencji językowych ucznia na zajęciach konwersacyjnych z języka angielskiego na poziomie B1”, Międzynarodowa konferencji naukowa, Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny Imienia P. Dragomanova, Kijów, Ukraina, 02.09.2022 online.
  17. Hubert Arentewicz (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Cultural Distance and American Car Culture”, Konferencja naukowa „Między słowami – między światami” Komunikacja międzykulturowa w przekładzie, UWM Olsztyn, 21.04.2023.
  18. Tomasz Senetra (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „An Analysis of a Selection of Surprising Cbhoices in the Polish Version of Sweet Tooth by Ian McEwan”, Konferencja naukowa „Między słowami – między światami” Komunikacja międzykulturowa w przekładzie, UWM Olsztyn, 21.04.2023.
  19. Hubert Arentewicz (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Neo-Westerns and the Space Western”, Ogólnopolskiej konferencji naukowa „Gatunki w kulturze: Reguły, realizacje, recepcje”, UWM w Olsztynie, 12.05.2023.
  20. Mateusz Wasilewski (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „The Subtle Art of Norm MacDonald’s Humor. A Rhetorical Investigation”, 52 Międzynarodowe seminarium kół naukowych w Olsztynie, UWM, 26. 06.2023.
  21. Maciej Ziarek (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Decoding Norm: Analyzing the Linguistic Strategies in Norm MacDonald’s Humor”, 52 Międzynarodowe seminarium kół naukowych w Olsztynie, UWM, 26. 06.2023.
  22. Aleksandra Ochocka (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), „Humor jako paradygmat przezwyciężania trudnych sytuacji w powieści „Gwiazd naszych wina” Johna Greena, referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Humor, dowcip, satyra – tradycja i współczesność”, online 29.07.2023.
  23. Maciej Ziarek (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Rola komika jako współczesnego filozofa na przykładzie twórczości Norma Macdonalda”, referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Humor, dowcip, satyra – tradycja i współczesność”, online 29.07.2023.
  24. Hubert Arentewicz (I rok filologii angielskiej studia II stopnia), referat pt.: „Reflecting Polish reality for English readers - an analysis of translation choices in Zygmunt Miłoszewski's Rage”, Ogólnopolska konferencja naukowa PASE 2023 „Communicative 3Ms: Modes, Mediums, Modalities”, UWM Olsztyn 30.06.2023.
  25. Hubert Arentewicz (I rok filologii angielskiej studia II stopnia), referat pt.: „Myslovitz Translated – a Look at Select Translation Choices from 2003’s Korova Milky Bar”, XV Konferencja naukowa „Język w Poznaniu”, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, online 12.04.2024.
  26. Olga Piotrowska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „The Influence of African American Vernacular English on Internet Slang and Culture”, XV Konferencja naukowa „Język w Poznaniu”, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 12.04.2024, online.
  27. Larysa Panasyuk (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Okazjonalizmy w języku ukraińskim po wybuchu inwazji rosyjskiej w 2022 roku”, XV Konferencja naukowa „Język w Poznaniu”, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 12.04.2024, online.
  28. Olga Piotrowska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Love and Death in the Music of Goth Subculture”, Ogólnopolska konferencja naukowa Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 13, 08.05,2024, online.
  29. Olga Piotrowska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Love and Death in the Music of Goth Subculture”, Ogólnopolska konferencja naukowa Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 13, 08.05,2024, online.
  30. Hubert Arentewicz (I rok filologii angielskiej studia II stopnia), referat pt.: „The Many Pitfalls of Academic Translation – An Analysis of Select Problematic Elements”, Ogólnopolska konferencja naukowa Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 13, 08.05,2024, online.
  31. Aleksandra Ochocka (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Female Representation in Neil Burger’s Movie Divergent: Breaking the Stereotype”, 2nd International Conference „Sexuality in the Context of Law, Psychology and Social Sciences, 25.05.2024, online.
  32. Hubert Arentewicz (I rok filologii angielskiej studia II stopnia), referat pt.: „Translating Cunk – Adapting British Culture and Humour for a Polish Audience”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  33. Maciej Ziarek (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „The Art of Subversion: Exploring Norm Macdonald’s Comedic Craft”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  34. Michał Dąbrowski (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Exploring Etymology of the Word Thing – Historical and Cultural Perspectives”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  35. Larysa Panasyuk (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Loss and Sacrifice: Influence of Andersen’s Mermaid on Modern Visual Media”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024. Referat zdobył 2gie miejsce w panelu nauk humanistycznych.
  36. Klaudia Samorajczyk (II rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Cultural Pattern of Angel and Devil in Good Omens Directed by Douglas Mackinnon”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  37. Natalia Dawidczyk (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Nursery-Rhyme Patterns in 1984 by George Orwell”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  38. Wiktoria Kuklińska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Background Laughter and its Functions in the TV Series Friends”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  39. Julia Subocz (I rok filologii angielskiej w zakresie nauczania języka studia I stopnia), referat pt.: „Beauty of the English Language in Anne with an e”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  40. Aleksandra Uss (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Koncepcja dobra i zła w The Atlas Six Olivie Blake”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  41. Zuzanna Pachniewska (I rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Archetyp niani a zabiegi gatunkowe w powieści Pod kluczem Ruth Ware”, 53 Międzynarodowe seminarium kół naukowych, UWM w Olsztynie, 27.05.2024.
  42. Maciej Ziarek (III rok filologii angielskiej studia I stopnia), referat pt.: „Filozoficzne wątki w serialu The Sopranos”, VII Ogólnopolska konferencja SKN Krosno, 28.05.2024.

Doskonalenie zawodowe i szkolenia:

06.1995 warsztaty z improwizacji teatralnych w języku angielskim zorganizowane przez „Maybe Theatre Company”, Teatr Miniatura w Gdańsku.
17-18.04.1999 warsztaty teatralne nt. zastosowania technik teatralnych w nauczaniu języka angielskiego, prowadzenie: Steve Cockett i Jeff Taylor, Kraków.
18.05.2013 warsztaty teatralne z Jonem McKenną, aktorem o licencji nr 3 na występy uliczne w londyńskim Covent, nt. technik angielskiej sceny ulicznej w latach 80 XXw; udział w warsztatach aktorskich w Zatoce Sztuki „Nauka Latania”, prowadzenie Piotr Tomaszuk oraz Rafał Gisowski, Sopot.
6.11.2013 seminarium szkoleniowo-dyskusyjne „Mechanizmy finansowania badań młodych naukowców w Polsce” z inicjatywy Rady Młodych Naukowców, przy współpracy z Narodowym Centrum Nauki, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Krajowym Punktem Kontaktowym, w Centrum Nauk Humanistycznych UWM.
7.10.2013 szkolenie „Oferta stypendialna i aplikowanie do programów Sciex, Daad i Fss”, RPK UWM, Biuro ds. Współpracy Międzynarodowej UWM.
19.09.2013-20.11.2013 8-tygodniowy kurs online „Writing in the Sciences” z dziedziny pisania tekstów naukowych, prowadzenie Kristin Sainani, PhD, Stanford Open EdX Stanford University USA, online.
2-3.09.2014 szkolenie „Publikowanie w sieci”, RPK UWM.
27.10.2016 szkolenie „Jak pisać i mówić, aby chciano (o) nas czytać” dr hab. Emanuel Kulczycki (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu), Hotel Park HP Olsztyn, RPK UWM.
3.03.2018 szkolenie „Nowa podstawa programowa 2019+ for upper-secondary schools: Key changes and new challenges”, Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, Macmillan.
15.05.2018 szkolenie „Aplikowanie o granty w konkursach Narodowego Centrum Nauki”, Wydział Humanistyczny UWM.
21.09.2018 szkolenie z zakresu ochrony danych osobowych, w tym z zakresu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016, UWM.
20.02-15.05.2019 kurs (52 godziny) „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, część III Nastolatek” , prowadzenie Jolanta Lubowiecka, organizatorzy: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Olsztynie i Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie, II Liceum Ogólnokształcące w Olsztynie.
8.07.2019 szkolenie metodyczne „Operation Matura 2023: Towards a Successful Exam Taker through a More Engaged Learner” Marta Rosińska, Macmillan, online.
10.09.2019 szkolenie metodyczne „Let it Go: How to Make Your Students Active Agents of Their Learning?”, dr Czesław Kiński i dr Jacek Łagun, Macmillan, online.
30.09.2019 szkolenie „Ostatnia edycja konkursów ERA Chairs i Twinning w Horyzont 2020”, prowadzenie dr inż. Wojciech Adamiak, Krajowy Punkt Kontaktowy, online.
4.10.2019 szkolenie „Jak zachęcić uczniów do kreatywności, empatii i interakcji w klasie? Kurs Language Hub”, prowadzenie Daniel Brayshaw, online.
13.11.2019 szkolenie „Academic Integrated Skills (Listening and Speaking) at B1+/B2 Lelvels. Applying Materials from Macmillan Education Everywhere Online Platform”, prowadzenie Anna Wysocka-Rokita, WH UWM w Olsztynie.
27.03.2020 szkolenie „Teams – podstawy nauczania zdalnego: Perspektywa akademicka”, online.
25.05.2020 szkolenie „Platforma do testowania Socrative. Sposoby tworzenia testów na potrzeby akademickie”. Online.
15.09.2020 szkolenie „Focus and Flexibility: How to Teach Adults in the Times of Uncertainty”, prowadzenie: Marta Rosińska, Iwona Krzemińska i dr Monika Cichmińska, online.
29.09.2020 szkolenie „Teams - nauczanie zdalne, zaawansowane funkcje”, online.
14.10.2020 szkolenie „Getting to grips with Teaching Mediation” prowadzenie Michael Brand, Pearson, online.
16.10.2020 szkolenie „Narodowe Centrum Nauki: Szkolenie dla wnioskodawców”, online.
12.02.2021 szkolenie „Sztuka doceniania: Jak ocenianie przenieść o stopień wyżej”, DOS Rosińska & Śpiewak for ELT, Fundacja Szkoła bez Ocen High Impact, online.
04.04.2021, 11.05.21 i 18.05.2021 cykl szkoleń “Neurofizjologiczne studia nad mózgiem w kontekście strategii zachowania”, Trauma Beratung & Somatic Experiencing, (16 godzin) online
04.10.2021 szkolenie RODO „Ochrona danych osobowych”, online.
10.11.2021-01.12.2021 cykl szkoleń „Emisja i higiena głosu”, Program rozwojowy UWM.
21.12.2021 szkolenie “Od rodziny nie można uciec”, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii oraz Centrum Doskonalenia Dialog, prowadzenie prof. I. Namysłowska, online.
02.06.2022 szkolenie “Dzieci i młodzież w obliczu wojny i straty bliski osób” dr Bruce Perry, dr Teresa Jadczak-Szumiło, Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Fundacja Rodzina od A do Z, Centrum Psychologiczne Item, online.
21.01.2022 szkolenie „Bringing Lesson Outcomes to Life. Advanced Learning Academic Programme” Macmillan, online.
01.06.2022 szkolenie „Stress and Trauma Regulation”, dr Bruce Perry, online.
02-04.06.2022 cykl szkoleń „Regulacja emocji w paradygmacie przywiązania część I”, Centrum ITEM Żywiec.
07-10.07.2022 cykl szkoleń „Regulacja emocji w paradygmacie przywiązania część II”, Centrum ITEM Żywiec.
13.10.2022 szkolenie “Żyj z sensem: Logoterapia jako odpowiedź na kryzys egzystencjalny człowieka” (5 godzin zegarowych), Krakowski Instytut Logoterapii oraz Fundacja Wspomagającą Wychowanie Archezja, online.
03.11.2022 i 24.11.2022 warsztaty “Jak wspierać siebie i innych w procesie utraty i żałoby” (6 godzin zegarowych). Ośrodek Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji “Empatia”, UWM Olsztyn.
30.11.2022 cykl szkoleń „Troistość więzi – pneuma, psyche i soma. Więzi, które dają moc – relacje, które dają siłę”, UMK Toruń.
01.03.2023, 14.03.2023 i 29.03.2023 warsztaty „ABC pomocy w kryzysie psychologicznym”, (15 godzin zegarowych). Ośrodek Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji “Empatia”, UWM Olsztyn.
13.03.2023 szkolenie „Dobre praktyki w przygotowaniu przedmiotowego wniosku habilitacyjnego wraz z wymaganą dokumentacją na potrzeby wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora habilitowanego”, prowadzenie prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej, online.
11.05.2023 szkolenie “Wzmacnianie odporności psychicznej – profilaktyka depresji i zachowań suicydalnych” (6 godzin), Szpital Kliniczny im. Dr Józefa Babińskiego w Krakowie oraz Fundacja Wspomagającą Wychowanie Archezja, online.
25.09.2023 szkolenie „Employability Skills: New Jobs, New Needs for Language Learners” prowadzenie dr. Ken Beatty, Pearson, online
26.09.2023 szkolenie „Unlocking the Power of AI in Language Learning”, prowadzenie Damian Beneyto, Pearson, online.
17.01.2024 szkolenie „Profilaktyka samobójstw wśród młodzieży”, prowadzenie mgr Ryszard Jabłoński – suicydolog. Wydział Humanistyczny UWM Olsztyn.
10.01.2024 szkolenie „Przemoc w relacjach”, prowadzenie dr hab. Andrzej Lis. WH UWM Olsztyn.
19.02.2024 szkolenie „Brave Steps, Bright Horizons: Teacher Strategies for Supporting Resilience in English Language Learners, prowadzenie Dan Belenky, Macmillan Global Teacher’s Festival, online.
19.02.2024 szkolenie „How the Language We Speak Shape the Ways We Think”, prowadzenie Lera Boroditsky, Macmillan Global Teacher’s Festival, online.
14.05.2024 szkolenie „Rewolucja AI – perspektywy rozwoju sztucznej inteligencji”, prelegenci: dr hab. Tymoteusz Doligalski, prof. SGH, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; dr Marcin Kowalczyk, Katedra Prawa Pracy i Prawa Socjalnego, UWM, online.
03.10.2024 szkolenie „Samobójstwo i próba samobójcza – interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia (z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami w tym osób z niepełnoprawnościami)", 8 godzin. 

Działalność organizacyjna, medialna i promocyjna:

10.09.2018 gość audycji na żywo „Wieczór z kulturą” red. E. Zdrojkowskiej, Radio Olsztyn, temat spotkania: „Szkocka i polska poezja maryjna”.
21.05.2018 gość audycji na żywo, wraz z dr T. Żurawlewem „Wieczór z kulturą” red. E. Zdrojkowskiej, Radio Olsztyn, temat spotkania: „Szkocka i polska poezja religijna”.
11.12.2017 gość audycji na żywo „Wieczór z kulturą” red. E. Zdrojkowskiej, Radio Olsztyn, temat spotkania: „Powieść George’a Mackaya Browna VinlandWinlandia”.
29.11.2017 gość audycji na temat kultury szkockiej oraz wydarzenia Szkockie Andrzejki na UWM w Olsztynie, Radio UWM FM.
30.11.2017 scenariusz i poprowadzenie happeningu poetyckiego „Szkocka kultura i poezja: liryka w kratkę” w Bibliotece głównej UWM, w ramach obchodów Szkockich Andrzejek na UWM. Wydarzenie dla studentów UWM, uczniów przedszkoli i szkół olsztyńskich, koordynator: dr Halszka Leleń (wraz ze studentami KFA, członkami Studenckiego Koła Inicjatyw Anglistycznych Anglo-Cooltura Juniors)
31.11.2017 nagranie na temat wydarzenia Szkockie Andrzejki na UWM w Olsztynie, Telewizja Olsztyn.
30.11.2017 gość audycji na żywo „Wieczór z kulturą” red. E. Zdrojkowskiej, Radio Olsztyn, temat spotkania: „Konferencja naukowa Święci i świętość w literaturze, kulturze i języku”, (wraz z dr T. Żurawlewem).
28.10.2015 Współorganizacja i koordynacja obchodów 20-lecia Katedry Filologii Angielskiej, recytacja poezji „Poważne czytanie poezji niepoważnej”, WH UWM.
31.03.2023, 06.04.2018, 05.04.2017, 31.03.2016, 17.03.2015 praca w ramach dorocznego wydarzenia Dzień Otwarty na Wydziale Humanistycznym UWM, organizacja i prowadzenie stoiska KFA, atrakcje dla gości odwiedzających Wydział Humanistyczny (członkowie Studenckiego Koła Inicjatyw Anglistycznych Anglo-Cooltura Juniors, członkowie SKN Anglo-Cooltura Seniors).
8.11.2022 i 8.11.2023 Organizacja prowadzenie stoiska filologii angielskiej i koła Anglo-Cooltura Juniors w ramach Student Expo.

Inne:

publikacja wiersza wyłonionego w drodze międzynarodowego konkursu na brytyjskich stronach GMB Fellowship (2021) https://georgemackaybrownfellowship.com/working-with-words/ oraz w tomiku wierszy szkockich: Halszka Leleń ‘Hamnavoe Visions Cinquefoil’ [w:] Salt Songs: New Writings to Celebrate the Centenary of the Birth of George Mackay Brown, pod red. Yvonne Gray, George Mackay Brown Fellowship 2023, s.23. https://georgemackaybrownfellowship.com/publications/salt-songs-2/


opracowanie programu nauczania nowych przedmiotów: pnja kurs zintegrowany (I rok filologia angielska, studia I stopnia); storytelling w literaturze i kulturze; strategie studiowania rozwój osobisty a kluczowe kompetencje badawcze; architektonika literatury brytyjskiej; literatura w nauczaniu (filologia angielska w zakresie nauczania języka angielskiego studia I stopnia); literatura w nauczaniu (filologia angielska w zakresie nauczania języka angielskiego studia II stopnia); kurs specjalizacyjny: strategie narracyjne
opracowanie uwag ze strony UWM, Wydziału Humanistycznego do zmiany ustawy o zasadach finansowania nauki z roku 2010, opublikowane w Dzienniku Ustaw oraz na oficjalnych stronach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konsultacji społecznych zmian w ustawie, czerwiec 2013.
egzaminator na egzaminach wstępnych na Studia magisterskie uzupełniające Filologia Angielska (2011, 2013)
członek komisji rekrutacyjnej na Filologię Angielską (1997-1999)
przygotowanie materiałów i opracowanie programu studiów dwuprzedmiotowych w ramach projektu DUET-TEMPUS (1997)
 

Autorskie programy popularyzujące naukę:

 

25.04.2023 pomysł i organizacjaIIISt George’s Day – Święta Anglii na UWM, poprowadzenie całości programu, koordynacja wystąpień: piosenki angielskie, wiersze angielskie, tańce angielskie, wykonawcy programu: dr Czesław Kiński, dr K. Skrzypczak, mgr. Trevor Hill, mgr. M. Kolczyńska, wraz ze studentami filologii angielskiej. II St George’s Day odbył się 25.04.2022 na UWM w Olsztynie, I St George’s Day również z mojej inicjatywy odbył się 23.04.2020 zdalnie na Teams.
24.11.2022 wraz ze studentami III rok fa i studentami koła Anglo-Cooltura Juniors, pomysł, organizacja i poprowadzenie Święta Dziękczynienia na Wydziale Humanistycznym UWM, w tym organizacja poranku wdzięczności, czytania amerykańskich wierszy o wdzięczności, poczta Thanksgiving, przestrzeń działania dla wykładowców – wykłady popularnonaukowe z kultury USA. II Święto Dziękczynienia na UWM odbyło się w 2023r.
25.01.2020 organizacja szkockiego święta Burns Night na UWM, z poezją szkocką i śpiewaniem szkockich pieśni, wydarzenie dla studentów i pracowników UWM, online Teams.
08.12.2020 organizacja i poprowadzenie „Session angidepression: Fun reunion to inspire and get isnpired” – wydarzenia promującego kulturę i dobrostan (wraz z członkami Koła naukowego Anglo-Cooltura Juniors) wśród studentów i pracowników UWM, online Teams.
17.12.2020 organizacja i poprowadzenie wydarzenia „Christmas meeting: Poetry and spice and everything nice”, dla studentów i pracowników UWM, online Teams.
30.11.2017 pomysłodawca i koordynator wydarzenia: II Dzień szkocki na UWM: Szkockie Andrzejki w kratkę, happening poetycko-taneczno-teatralny promujący kulturę szkocką, promocja UWM, prezentacja programów przygotowanych przez koła naukowe z Wydziału Humanistycznego: Studenckie Koło Inicjatyw Anglistycznych Anglo-Cooltura Juniors (opiekun dr Halszka Leleń), Hoży Translatorzy (opiekun dr Katarzyna Kodeniec) i Salve Verbum (opiekun dr Magdalena Zaorska), koordynacja części tańce szkockie, prowadzenie mgr Marta Kolczynska, udział wzięło około 150 gości z olsztyńskich szkół. Dzień szkocki na UWM organizowałam również w 2019 (Szkockie Céilidh), 2022, 2023. Program niezmiennie obejmuje wystąpienia o kulturze Szkocji, poezję szkocką, śpiewy szkockich pieśni, warsztaty tańca, przy udziale szerokiego grona studentów i wykładowców filologii angielskiej UWM w Olsztynie i zaproszonych gości.
10.04.2014 I Dzień Szkocki na UWM w Olsztynie, pomysłodawca, organizator i koordynator 30 wystąpień pracowników UWM i zaproszonych gości (Fundacja Between.Pomiędzy z Sopotu, Uniwersytet Gdański). Wydarzenie o formule sesji kulturalno-naukowej obejmowało ponad 20 wystąpień naukowych (z dziedzin takich jak literaturoznawstwo, historia, filozofia, językoznawstwo, nauki o kulturze i religii) przygotowanych przez pracowników UWM oraz UWM i zaproszonych gości - z Fundacji Between.Pomiędzy z Sopotu, oraz z Uniwersytetu Gdańskiego. W ramach towarzyszących wydarzeń kulturalnych i popularyzujących naukę odbyło się również 10 wystąpień artystycznych studentów i zaproszonych gości. Wydarzenie zorganizowane w celu popularyzowania wiedzy o szkockiej kulturze przed Referendum niepodległościowym w Szkocji w 2014r., oraz w celu szerszego uświadomienia związków Polski, w tym Warmii ze Szkocją. Sesja zgromadziła licznie przybyłych gości z Olsztyna i regionu Warmińsko-Mazurskiego, uczniów szkół ponadpodstawowych oraz studentów UWM. Łączna liczba uczestników wyniosła około 300 osób.
17.03.2017, a także w 2020 (zrealizowane częściowo - pandemia), 2022, 2023, 2024. Dzień św. Patryka na Wydziale Humanistycznym UWM w Olsztynie, prezentacja irlandzkiej muzyki, konkursy i quizy, przygotowanie i koordynacja wystąpień studentów filologii angielskiej.
13.05.2016 Happening poetycki: czytanie poezji i komedii Szekspira w tłumaczeniu St. Barańczaka, wraz ze Studentami Filologii Angielskiej, członkami Studenckiego Koła Inicjatyw Anglistycznych Anglo-Cooltura Juniors. XIII edycja Tygodnia Bibliotek, hol wejściowy Biblioteki UWM.
2014-2019 Program Nauki przez Zabawę „Tell a Tale” prowadzony w ramach działalności statutowej KFA, realizowany przez dr Halszkę Leleń i studentów filologii angielskiej, członków Studenckiego Koła Inicjatyw Anglistycznych Anglo-Cooltura Juniors na rzecz uczniów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Olsztynie i regionie. W roku 2017 do programu włączyli się dr Katarzyna Kodeniec i Koło Naukowe Hoży Translatorzy. Celem programu jest podnoszenie świadomości sposobów oddziaływania opowieści mówionej w powiązaniu ze sztuką, doskonalenie technik storytelling w języku angielskim, doskonalenie umiejętności wystąpień publicznych w języku angielskim, szerzenie kultury słowa. Praktyczne założenia programu obejmują (1) przygotowanie studentów filologii angielskiej i filologii, specjalność nauczycielska w zakresie nauczania języka angielskiego do poprowadzenia warsztatów bajkowych w języku angielskim w przedszkolach i szkołach podstawowych, na założeniach nauki słownictwa w oparciu o bodźce wielozmysłowe, z wykorzystaniem elementów plastyki, teatru, muzyki; (2) przygotowanie studentów filologii angielskiej (studia II stopnia) do przeprowadzenia warsztatów z dziedziny aktywnego storytelling dla starszych klas uczniów szkół podstawowych i uczniów szkół ponadpodstawowych. W ramach tych warsztatów uczniowie przygotowują pod opieką studenta/ów filologii angielskiej warsztaty „Tell a Tale”, które następnie prezentują uczniom młodszych klas szkoły podstawowej i przedszkolakom; (3) przygotowanie studentów do odbywania happeningów z dziedziny storytelling, odgrywania przedstawień teatralnych i recytacji poezji w przestrzeni publicznej. W ramach programu odbyło się 9 wydarzeń, w tym: 7 warsztatów bajkowych w przedszkolach dla około 280 odbiorców; 5 warsztatów aktywnego storytelling dla 70 uczniów; 2 przedstawienia teatralne i recytacje poezji dla ok. 120  widzów. Instytucje, które wzięły udział to przedszkola i szkoły z Olsztyna i regionu Warmińsko-Mazurskiego: Przedszkole Miejskie Nr 17 w Olsztynie, Przedszkole Miejskie nr 29 w Olsztynie; Przedszkole Miejskie nr 40 im. Żaczka w Olsztynie, Samorządowe Przedszkole w Krasnosielcu; Oddział Przedszkolny w Burkacie, Oddziału Przedszkolny w Turzycy Wielkiej, Szkoła Podstawowa nr 22 w Olsztynie, Szkoła Podstawowa w Toprzynach, Szkoła Podstawowa w Turzycy Wielkiej, Szkoła Podstawowa im. Adama Loreta w Ponikach, I Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie.
13.06.2014 Scenariusz, przygotowanie i poprowadzenie międzynarodowej dyskusji panelowej „Students’ Voice” na temat polskiej, europejskiej i światowej idei Citizenship (wartości obywatelskich) w edukacji. Panel ten stworzył przestrzeń dialogu dla specjalistów tematyki Citizenship oraz uczniów i studentów olsztyńskich szkół średnich i wyższych. Czynny udział wzięli: prof. Julie Spinthourakis, Uniwersytecie w Patras, Grecja; prof. Peter Cunningham London Metropolitan University, prezydent projektu Childrens’ Identity and Citizenship in Europe; prof. Henry Maitles University of West Scotland; dr Hugo Verkest, Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) w Belgii; prof. Carla Peck, University of Alberta, Canada; oraz uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr II w Olsztynie, Liceum Akademickiego im. G. i M. Dietrichów, Studenci KFA UWM. Aula Dietrichów UWM. Widownia obejmowała 110 międzynarodowych delegatów międzynarodowej Konferencji CiCe 2014 (reprezentujących 25 krajów), studentów KFA UWM, oraz 50 uczniów Gimnazjum Akademickiego i LO II w Olsztynie.
2-3.12.2013. Międzywydziałowy program edukacyjny „Rybka Bajka / Fairy-Tale Fish”: Złota rybka w teatrze, złota rybka w laboratorium. Pomysł, opracowanie i koordynacja projektu „Rybka Bajka / Fairy-Tale Fish” z zakresu teatr-nauka-doświadczenie dla Studentów Filologii Angielskiej i 238 dzieci klas 0-1 wiek 5-7 lat. Opracowanie i ewaluacja realizacji projektu warsztatowego programu nauki języka angielskiego przez teatr. Program realizowany był w postaci 5 różnych 45 minutowych mini-etiud teatralnych z tematyki bajkowej wykonanych w języku angielskim (m.in. bajki „O złotej rybce”, „Kopciuszek”, „Aladyn”, „Czerwony kapturek”, „Trzy świnki”, „Śpiąca Królewna”, „Króliczek Bunny”). Przygotowanie przedstawień teatralnych w ramach dydaktyki przedmiotu pnja konwersacje na I roku filologii angielskiej, specjalność nauczycielska i ogólnoakademicka. Zaproszenie do udziału i wspólna realizacja wraz z III rokiem fa specjalność nauczycielska, Wydziałem Nauk o Środowisku (Katedra Rybactwa Jeziorowego i Rzecznego zrealizowała program nauki biologii ryb i środowiska wodnego), Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej (konkurs na reportaż prasowy i radiowy wśród studentów), zaproszenie interesariuszy zewnętrznych: Szkoła Podstawowa nr 29 w Olsztynie, Szkoła Podstawowa w Rusi, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stawigudzie oraz Gazeta Olsztyńska, Wiadomości Uniwersyteckie, Radio UWM FM.

hobby:

Capoeira, malarstwo akrylowe, trekking rowerowy, języki hiszpański i portugalski